On the road again - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Kyra Franck - WaarBenJij.nu On the road again - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

On the road again

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

21 Mei 2014 | Rusland, Irkoetsk

Na een gebroken nachtje in onze toch luxe bedjes (ik denk dat ik het bewegen van de trein miste: in mijn half-droom toestand vroeg ik me af waar we waren en waarom we stilstonden), zijn we weer begonnen met inpakken van de backpacks en checken we na t ontbijt uit. Nog een dagje rondlopen in Irkutsk en vanavond is het zover: we nemen de trein naar Mongolië! Gelukkig is dat 'maar' ongeveer 30 uur...

Irkutsk heeft een hele andere sfeer dan Moskou, veel prettiger vinden we. Mensen spreken wat meer Engels en zelfs als ze het niet doen, proberen ze je over het algemeen wel te helpen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk!). Toen we de eerste dag hier rondliepen (door de sneeuw!), liepen we achter een jong stelletje waarvan de jongen steeds omkeek, zwaaide en lachte; hij vond ons bijzonder grappig met ons rare taaltje. In Moskou voelde we ons ook wel bekeken, maar minder duidelijk en minder positief. Toen we gisteravond heerlijk aan het eten waren in een (Mongools) restaurant, kregen we eerst nog een biertje van een eenzame man in de hoek, toen kwam het zoontje van onze buren naar ons toe en zei 'hello my name is (...), what is your name?' We zijn nog steeds een attractie dus, maar wel een leuke.

Gister zijn we een dagje naar het Baikalmeer geweest, wat een prachtige plek en wat hadden we geluk met t weer! Zonnig, wel 10 graden (ja, ik weet hoe warm t in Nederland is...) en helder: we konden de majestueuze bergen aan de andere kant van t meer zien: ansichtkaart-achtige besneeuwde toppen in de verte. Na een (fris) boottochtje zijn we even de heuvel op geklommen, weer een geweldig uitzicht en we kwamen twee Tsjechische backpackers tegen die een soortgelijke reis maken: leuk! Eindelijk! Daarvan hopen we er in de trein meer van tegen te komen :) het museum was erg jammer, daar waren we in 10 minuten doorheen want we konden geen woord lezen, maar al met al was het een super goede dag.

Rusland blijft voorlopig een afwisseling van emoties en hoewel Irkutsk een stuk beter bevalt dan Moskou, lopen we ook hier tegen een negatieve houding van sommige mensen aan. Een meisje achter de balie van een hokje bij de bushalte die, toen we vroegen waar de kassa was, eerst uitgebreid moest zuchten, toen haar schouders ophaalde en uiteindelijk maar wel in de richting van de kassa wees. Een meisje in een restaurant bij het meer dat, zodra ze merkte dat we geen Russisch konden, geen woord meer met ons wisselde en ons niet meer aankeek tot we wilden betalen (want geld begrijpt iedereen). We proberen dit soort dingen zoveel mogelijk van ons af te laten glijden maar als je een aantal negatieve mensen achter elkaar tegenkomt kost het veel energie om de goede moed er weer in te krijgen. Gelukkig kunnen we dat samen erg goed, maar daardoor zijn we 's avonds wel gesloopt!

Vanavond vertrekken we naar de volgende deel van de reis, de overland tour door Mongolië: à la expeditie Robinson gaan we met een groep 3 weken door Mongolië trekken, kamperen en bij nomaden slapen. Een heerlijk vooruitzicht, maar eerst weer in de trein... Daar gaan we weer!

• 21 Mei 2014 - 03:20

Suus:

heey Mupske,

Rusland is Rusland, kan niemand iets aan veranderen, ik deel je ervaringen in Moskou en idd geld is een taal opzichzelf haha. lekker genieten en ik ben reuze benieuwd wat jullie allemaal weer gaan beleven! heel veel plezier, geniet ervan!!

Liefs xx Suus

• 21 Mei 2014 - 03:20

Suus:

heey Mupske,

Liefs xx Suus

• 21 Mei 2014 - 08:46

Letty:

Hi Kyra,
    Wat een belevenis....hopen dat de Mongolen meer behulpzaam/vriendelijker zijn!
    Laura en ik gaan morgen richting Schiphol, en vrijdag naar Florida!! (:
    Wij blijven je volgen....
    Groetjes uit het zonnige Dokkum xxxxx

• 21 Mei 2014 - 09:34

Marjolein:

Hey kyr, leuk stukje weer! Super leuk dat jullie nu naar mongolie gaan, lijkt mij ook een super mooi land :) van wat ik heb gezien op tv, zijn het wel vriendelijke mensen over het algemeen, in tegenstelling tot de russen. Geniet ervan! :)

• 21 Mei 2014 - 09:47

Monique:

Wat schrijf je leuk Kyr! Heel veel succes met de treinreis. Jullie plannen in Mongolië klinken super spannend en leuk!! Geniet ervan xxxx Monique

• 21 Mei 2014 - 15:49

Jet Van Der Woude-leen:

HiKyra. wat weer mooie avonturen. vertel straks eens of in Mongolie de mensen op Mongooltjes lijken zoals wij die kennen hier. ben benieiwd. ik ken dat ook van andere landen, als ze een vreemd gezicht zien draaien ze zich al af... te moeilijk. de westerse wereld is al beter. succes met je verdere reis. veel plezier. Liefs van Oma

• 21 Mei 2014 - 19:31

Lilian :

Hai lieverd, veel plezier in de trein! misschien heb je al met wat meer avonturiers om je heen, dan ben je niet zo'n bedreiging! heb je genoeg spullen bij je? al wat kunnen achterlaten ergens zodat er plek over is voor wat aankopen als herinnering? Je rugzak zat zo verschrikkelijk vol!
    Geeft niet, jullie maken mooie foto's hebben we gezien.
    Tot de volgende blog!
    Kus mam