Een bad vol pissebedden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Een bad vol pissebedden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Een bad vol pissebedden

Blijf op de hoogte en volg Kyra

28 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Pretoria

Waar je niet aan denkt als je denkt aan De Natuur, The Great Outdoor, Into The Wild: insecten. Van de eindeloze muggen die je alleen kan vermijden door een klamboe (die je nergens kan ophangen), een spuitbus vol chemicaliën (die je dan de hele nacht inademt) of liters DEET (lekker plakkerig) te gebruiken, tot de motjes of grote nachtvlinders die nu op mijn gezicht af racen terwijl ik dit verhaal in het donker op mijn telefoon typ. De spinnen in alle soorten en maten. Kevers, torren en andere kruipende wezens. En denk maar niet dat de meeste insecten buiten blijven, ondanks de moeite die we daarvoor doen. We zijn in De Natuur, na een week hard (...) werken in het ziekenhuis op zoek naar rust en ruimte. De talloze insecten, inclusief de pissebedden in het bad (zonder douche, dus daarin wassen we morgenochtend de DEET weer af), horen daar ook bij.

Maar. Het enige dat we nu horen zijn de krekels buiten. Geen getoeter, geen sirenes of het suizende geluid dat je niet kan plaatsen maar dat onherroepelijk in de categorie 'stadsgeluiden' thuishoort. Het is nu 22:45; als we morgenochtend wakker worden horen we alleen de vogels. Dan stappen we naar buiten, naar onze buitenkeuken en kijken we naar de rivier De Vaal, waar we zondag op gaan raften. We zijn in Parys - nee, niet in Frankrijk en zonder Eiffeltoren. Maar minstens zo romantisch, een dorpje in Free State met veel restaurantjes (bij toeval in een zeer goede pizzeria terecht gekomen), kunst en tweedehands winkels. Vlak bij de Vredefort Dome, een inslagkrater van zo'n 2 miljard jaar oud (ongeveer de helft van de leeftijd van de aarde en de één na grootste inslagkrater ter wereld). De omgeving is erg goed voor avontuur, wandelen, relaxen... The Great Outdoor.

We zijn hier gekomen in ons blauwe gehuurde barrel: een VW Golf uit jaar nul, zonder stuurbekrachtiging maar met spannende geluiden. Heerlijke auto. We hebben 'm nu voor 2 weken gehuurd en het geeft ons enorm veel vrijheid. Donderdag zijn we naar een perifeer ziekenhuis gereden om daar mee te lopen, want tot nu toe zaten we in het academische ziekenhuis. Nog meer chaos, minder middelen, maar veel te zien, te leren en te doen voor ons. We werken van 's ochtends vroeg tot begin van de middag en hebben dan tijd om leuke dingen te doen (zwemmen, het Voortrekkersmonument bezoeken) of te studeren. De eerste twee weken zitten er al op, nog 7 te gaan. Volgende week beginnen we bij obstetrie, weer gedeeltelijk in het perifere ziekenhuis waar we onszelf met ons bakkie naartoe kunnen rijden. Tijd gaat snel!! Gelukkig hebben we nog genoeg tijd om veel te leren én veel te ontdekken van dit mooie land, inclusief insecten.

• 28 Januari 2017 - 08:51

Lilian :

Heeeej lieverd, wat weer spannend allemaal. Ik hoop dat jullie een fijn weekend hebben in Parys
    (ben benieuwd naar de oorsprong van deze naam). Even lekker weg uit de lawaaierige grote stad, maar ja, geen stadsgeluiden betekent blijkbaar in Zuid Afrika veel zoemende en vliegende beesten............Ook zij voelen zich vrij in Free State.
    Slim om even een auto te huren, die het gelukkig ook nog doet. Geniet en laat horen hoe het was, we bellen gauw weer. Kus en knuffel, Mam

• 28 Januari 2017 - 12:16

J. Van Der Woude'-leen:

wat weer een geweldige brief, geen geluid van verkeer maar van krekels, dat kan ook heel storend zijn, houdt ook niet op... hoop toch dat jullie een goede nachtrust krijgen. en wat interessant weer, wat een levenservaring. hoop niet dat je ons teveel ontgroeit. hier een leuk wintertje gehad, kon geschaatst worden op ijsbanen of ondergelopen land, maar sinds vandaag :dooi. veel mensen zijn teleurgesteld. ik hield ook wel van dat wintertje, hoor, niet al te koud. vermaak me prima, bridgen 2 of 3 x per week, lieve buren en vrienden en familie natuurlijk. straks gaan we even naar de Wissel... Pas goed op jezelf, goed eten en rusten, bescherm je tegen ongedierte/ dag lieverd, liefs van Oma. o, ja, gister is Dan ique hier weer geweest, over Vriendschappen gesproken. wordt interessant.. doeiiii.

• 29 Januari 2017 - 16:51

Annette:

Hoi Kyra, hier een berichtje uit de Achterhoek. Al voelt dit ineens als een Luxehoek als ik zie waar jij nu in terecht bent gekomen. Ik liep een maandje achter en heb net alle verslagen achter elkaar gelezen. Wat een prachtig land in alle diversiteit en schoonheid. Jammer dat daar zo nu en dan ook criminaliteit bij schijnt te horen. Maar wat een gave vakantie hebben jullie gehad. Ik vrees dat dit land verslavend gaat werken....
    Dank je wel dat je ons je avonturen laat meebeleven. Liefs van ons allemaal. Annette

• 30 Januari 2017 - 11:49

Danique:

Kyr, ik kan me na het lezen van je verhaal een levendige voorstelling maken bij de racende motten, badende pissebedden en overige kruipende wezens. 1 woord: jasses! Verder klinkt Parys (niet Frankrijk en zonder Eiffeltoren) fantastisch. Lijkt me een hele mooie ervaring om zo midden in de natuur te zitten en lekker te kunnen raften etc. Veel plezier komende week in het ziekenhuis! Dikke kus van je zus

O ja: zoals je hebt kunnen lezen ben ik weer bij oma geweest voor een interviewtje :) Vertel je later meer!