Hakuna Matata - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Blijf op de hoogte en volg Kyra

29 December 2016 | Zuid-Afrika, Knysna

Er is zo veel waar ik over kan schrijven. Bulungula alleen is al een blog waard: de unieke manier waarop de lodge beheerd wordt door de community; het dorp en de locale bar; de rocket showers, aangedreven door parafine; de prachtige locatie direct aan het strand; onze kanotocht over de rivier; het heerlijke eten in de lodge of de pannenkoeken in het dorp; de dieren die overal rondlopen zodat je wakker wordt met een koe naast je raam; de vervelende families die met kerst de boel overnamen en die we natuurlijk later in Addo ook tegen moesten komen; of de enorme rust die eindelijk over ons neerdaalde toen we daar aankwamen, geen bereik op de mobiele telefoons hadden en nergens naartoe hoefden. Het was een heel goede keuze om 4 nachten in Bulungula te blijven: aan de ene kant zodat we genoeg tijd hadden om de village tour en kanotocht en andere locale uitstapjes te doen, aan de andere kan vooral zodat we genoeg tijd hadden om echt even niks te doen. Niet één maar meerdere lange, luie strandwandelingen maken. Hele middagen besteden aan onze boeken lezen. Een biertje bij de lunch, of twee want we hoeven toch niet te rijden. Middagdutjes. Enorm relaxed en precies wat we op dat moment nodig hadden.

Ook over de stop na Bulungula, Addo Elephant Park, zou ik een hele blog kunnen schrijven. We zijn super vroeg vertrokken uit Bulungula (de zon komt rond 4:30 op, daarna ontbijten en gaan met die banaan) want het was een flinke rit. Ook de dag erna, gisteren, waren we erg vroeg op want om 5:30 hadden we een sunrise game drive geboekt. Lekker als megatoerist in een safari-jeep door het park rijden met een tour. Helaas regende het dus konden we gister de zon niet zien opkomen, maar man oh man wat is dat park gaaf. Tijdens de guided tour hebben we zo veel dieren gezien met als hoogtepunt 4 leeuwen op twee verschillende plekken. We kregen uitleg over het park en de dieren die we zagen (bijvoorbeeld dat leeuwen erg lui zijn, wrattenzwijnen (Pumba in Junglebook) tot 2 meter van de leeuwen rennen en dan weer omkeren om te laten zien dat ze ze in de gaten houden, jakhalzen hun hele leven dezelfde partner hebben en dat olifanten ongeveer 18 uur per dag besteden aan eten). Na de begeleide tour en het ontbijt zijn er we er zelf op uit getrokken: met ons trouwe bakkie door het park, van noord naar zuid zodat we weer bij de snelweg uitkwamen. Het was super gaaf om zelf te rijden, zelf te beslissen wanneer we wilden stoppen voor vogels, aapjes, mega-grote mestkevers (die overigens zeldzaam zijn en voorrang hebben dus waar je ook voor moét stoppen), een olifant op 3 meter afstand, baby-zwijntjes, zebra’s… Gewapend met foto-checklist hebben we bijna alle dieren die we wilden zien, gezien. Alleen de stokstaartjes (Timon) hebben we niet kunnen vinden.

Omdat we zo vroeg opgestaan waren, waren we ook al vroeg op onze volgende stop: Knysna, waar we gister nog wat rondgelopen en gegeten hebben. En vanuit het kleine maar toeristische Knysna schrijf ik deze blog. Het is nu ongeveer 6:00 ‘s ochtends en ik ben klaarwakker. Al die ochtenden met de zonsopgang opstaan zorgt voor een ritme van vroeg slapen, vroeg opstaan. Anton heeft daar minder last van, die ligt nog lekker op één oor naast me. Knysna ligt aan het water, heeft veel leuke restaurantjes, een arts-and-craft markt, en veel avontuurlijke activiteiten in de omgeving. Het hostel waar we slapen is lekker centraal en we hebben een eigen kamer. We zijn best verwend met onze kamers (eigenlijk alleen maar privé en zelfs toen we in een dorm sliepen, hadden we bij toeval de kamer voor onszelf) maar daar hebben we in Nederland ook veel tijd en energie aan besteed om dit te vinden! Haha, oh, de avonden dat we via Skype met pijn en moeite ons Excelbestand aanvulden lijken alweer een eeuwigheid geleden, maar dat heeft echt zijn vruchten afgeworpen: tot nu toe zijn we meer dan blij met elke overnachting die we hebben. Helaas kregen we gister een bericht dat door ‘onvoorziene omstandigheden’ de B&B van vanavond geen kamer meer beschikbaar heeft. Wij enorm boos natuurlijk, want vrijwel alles zit nu vol – in deze regio, de garden route, merk je echt dat het hoogseizoen is. Gelukkig heeft het hostel wifi dus konden we snel iets nieuws boeken: een erg schattige B&B op de route (in Swellendam, bijna precies tussen Knysna en Kaapstad) maar zo pokkeduur! Dat krijg je dus als je te laat boekt. Gelukkig is het leven zoals wij dat hier doen niet duur en eten we af en toe blikvoer om ook dit soort dingen te kunnen betalen. Je kan in Zuid-Afrika een heel jaarsalaris opmaken in 1 trip maar gelukkig vinden we genoeg budget alternatieven. En omdat we veel al gepland hadden, hoeven we ons nu nergens meer zorgen om te maken. Hakuna matata.

• 29 December 2016 - 09:51

Rudi:

Wederom een prachtig verhaal!

• 29 December 2016 - 20:09

Jetske Van Der Woude-leen:

Hi Kyra en Anton. wat een fijn verhaal, wat mooie avonturen hebben jullie, het zal de reis van je leven wel niet zijn, jullie hebben nog een lang avontuurlijk leven voor de boeg. het moet daar een zeer bizonder land zijn. hier alles goed, ben een weekje weg geweest, ook lekker rustig en fijn en lekker eten.
    Dokkum prima, fijne reis verder, goed jaareinde en een voorspoedig nieuwjaar gewenst. veel liefs van Oma

• 30 December 2016 - 08:48

Theo:

Mooi beschreven Kyra, ook de foto's gretig bekeken! Gelukkig zij daar ook vervelende families! Maakt me wel nieuwsgierig trouwens...
    Veel plezier in Kaapstad en alvast een mooi oud- en nieuwjaar toegewenst.
    Knuffel Pappa

• 30 December 2016 - 14:12

Danique:

Lieve Kyr en Anton, dat klinkt inderdaad als hakuna matata!! Vooral dat chillen in Bulungula.. Holy moly wat is het daar ook mooi (heb ook nog wat foto'tjes van Knysna op googlemaps bekeken). Wat super gaaf dat jullie door dat park hebben gereden, zowel in de mega-toeristische bus als met jullie eigen bakkie. Geniet van oud & nieuw in deze prachtige, overweldigende omgeving! Liefs en een dikke kus van je zus