Verhuizen bij 34 graden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Verhuizen bij 34 graden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Verhuizen bij 34 graden

Blijf op de hoogte en volg Kyra

22 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vanaf mijn nieuwe balkon met uitzicht over Pretoria, het ziekenhuis en de heuvels daarachter, eet ik mijn ontbijt en schrijf ik deze blog. Vrijdag ben ik verhuisd, vanuit de Basic Medical Guesthouse naar Sunset View Guesthouse, een prachtig plekje die de naam eer aan doet. Linda en ik hadden in ons vorige huis een eigen kamer en deelden de badkamer en keuken met 5 anderen. Alles schoon, netjes, nieuw... maar erg ongezellig. Dus toen we deze plek tegenkwamen, met een prachtige tuin, zwembad met braai-plaats, en veel meer gezelligheid, hoefden we niet lang na te denken. De zoon van de eigenaars heeft geholpen met verhuizen (wat erg fijn was met deze hitte) en gisterochtend ben ik met de eigenaresse naar een Boeremark geweest. Lokaal geproduceerde groenten en fruit, huisgemaakte jam, boerewors, eetkraampjes, planten en kunst... Alles begint om 4:30 's ochtends en trekt vooral blanken. Mensen kennen elkaar, drinken samen koffie en wisselen nieuwtjes uit. Dat ik hiervoor weer lekker vroeg op mocht staan, had ik er voor over. Al met al is dit huis een enorm verschil met het vorige en ben ik ontzettend blij dat we deze keuze (vrij impulsief) gemaakt hebben.

Dinsdag hadden we onze eerste echte dag in het ziekenhuis. We hebben ervoor gekozen om 2 weken gynaecologie, 3 weken obstetrie en 4 weken kindergeneeskunde te doen. Dit konden we zelf bedenken, want we zijn boventallig en dus erg flexibel. We ontmoeten leuke en lieve mensen die ons helpen met praktische zaken (want de organisatie van het ziekenhuis is voor ons op z'n zachts gezegd chaotisch) en zorgen ervoor dat we zoveel mogelijk leren. De administratie liep wat traag en het duurde dan ook 4 dagen voordat we onze studentenkaarten hadden. In verband met de studentenrellen van vorig jaar (die vooral op de algemene campus plaatsvonden maar uiteindelijk ook op de medische campus) is de beveiliging flink aangescherpt. De toegang gaat via 1 deur en daar zit beveiliging om de studentenkaarten te scannen. Omdat wij die dus pas later kregen, liepen we de eerste dagen met een brief van de administratie rond die ons toegang verleende. Al was die uiteindelijk niet meer nodig: we liepen zo vaak in en uit het ziekenhuis om koffie op de campus te halen dat de beveiligingsdame ons herkende en met een verveeld gezicht al naar de deur wees voordat ik de brief tevoorschijn kon halen.

Over koffie gesproken: daar waar we tijdens onze vorige coschappen op onze eerste dag een rondleiding kregen met als belangrijkste hoogtepunt de alom aanwezige koffieautomaten, is hier in het ziekenhuis geen koffie te bekennen. Alleen bij de ingang is een café waar je lang in de rij mag staan voor een bakkie. Dat is dus de reden dat we constant naar de campus heen en weer rennen: koffie! Er zijn uiteraard veel meer verschillen tussen Nederlandse ziekenhuizen en het ziekenhuis hier. De operatiekamer is een drukte van jewelste, steriliteit wordt gewaarborgd aan de operatietafel maar er is een open toegang tot de gang en mensen lopen constant in en uit. In de gangen hangen briefjes waarop staat dat wachttijden kunnen oplopen tot 180 minuten. De vierdejaars geneeskundestudenten voeren veel van de taken uit die bij ons door verpleegkundigen gedaan worden (bv. bloed afnemen), wat voor ons natuurlijk een mooie manier is om dit veel te oefenen. We beginnen vroeg (5:30) maar zijn ook vroeg klaar (zo tussen 13:00 en 14:00) en vooral nu we een huisje met zwembad hebben, is het heerlijk om thuis te komen en de hele middag nog voor je te hebben. Toch is het vermoeiend, zo'n nieuw ziekenhuis, opnieuw je draai vinden en zo vroeg opstaan. Ik ben dan ook erg blij met een rustig weekend: lekker settelen, koken, zwemmen, wasjes draaien.. Volgend weekend staat een tripje naar Parys op de planning, maar vandaag breng ik nog lekker in sluimerstand door.

Ps. Om nog even in vakantiestemming te blijven, heb ik nog wat foto's toegevoegd. Ik ben nog bezig met een video van een pinguin uploaden, hopelijk lukt het! Pinguins zijn cool en deze moet even moed verzamelen om in het water te springen.. :)

  • 22 Januari 2017 - 12:02

    Theo:

    Wat een bijzonder werkschema hebben jullie, ik kan me voorstellen dat koffie een onmisbare voorziening is op zo'n vroeg tijdstip! En dan die temperaturen, heerlijk maar ook slopend. Of is er airconditioning in het ziekenhuis?
    In ieder geval lekker uitrusten aan de pool, het kan slechter....
    Kusjes, pappa

  • 22 Januari 2017 - 16:16

    Jet Van Der Woude-leen:

    Lieve Kyra. wat weer een fijne mail. hard werken moet je wel vind ik. het is echt een tropendienst.
    34 gr., dat is nog warmer dan Curacao. maar je lichaam went er aan natuurlijk. fijn dat je een mooie eigen kamer hebt en het zwembad voor de deur. hier zijn de temperaturen gematigd, 's nachts iets onder nul en overdag iets er boven. de zon schijnt lekker de kamer binnen, het bevalt me zo wel.
    de ansichtkaart van Kaapstad van Anton en jou in dank ontvangen, bedankt voor de felicitaties voor m'n verjaardag. had een mooie dag, vrienden en fam. hebben me niet vergeten, ;s middags de dames van de buurt hier en m'n bridgevriendin. je moeder hielp met koffieschenken en drankjes, van 4 tot 6 was dat. tulpen, rozen, mooi gemengd bloemstuk, later nog een bakje met narcissebolletjes die nu beginnen te bloeien. heb het er fijn naar de zin hier en blij dat ik de overstap naar Ned. heb gemaakt. ik wens jou daar nog een fijne leerzame tijd toe, geniet er van. veel liefs van Oma

  • 23 Januari 2017 - 19:42

    Linda Besterveld:

    Hoi Kyra!!
    Wat super leuk om jou te mogen volgen!! Lilian heeft ons "stokjes" getipt over jouw blog over deze bijzondere reis en werkervaring! Met zulle temperaturen en werktijden verdien je ook wel een zwembad!! De markt klink geweldig!! Denk dat Lilian helemaal "gek" zou worden!! Toch net iets anders dan de woensdagmarkt in Dokkum

  • 19 Februari 2017 - 11:18

    Letty Bergmans:

    Hi Kyra,
    Weer geweldig om je weer te volgen in South Africa! Jullie rondreis ziet er prachtig uit op de foto's
    Je hebt het maar weer getroffen met zo'n geschikte accommodatie met zwembad! Heerlijk om te kunnen relaxen na een werkdag. Wat een ervaring Kyra!

    Your fan Letty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kyra

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 74404

Voorgaande reizen:

12 December 2016 - 19 Maart 2017

Zuid-Afrika

12 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Trans-Mongolië Tour

01 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Spaans cursus in Santander

16 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

ISU Fulda

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Change a life in Vietnam

25 April 2010 - 10 Mei 2010

Vakantie op Curacao

20 November 2009 - 23 April 2010

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: