Pannekoeken en paardrijden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Pannekoeken en paardrijden - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Pannekoeken en paardrijden

Blijf op de hoogte en volg Kyra

06 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Pretoria

In Swaziland. Pannenkoeken bakken en paardrijden door een wildpark in Swaziland. Op ongeveer 5 uur rijden van Pretoria, een andere wereld. Weer brachten we een weekend door in De Natuur, maar dit keer met een groep van 8 mensen. Nederlanders, Noren en een Zuid-Afrikaan, samen maakten we de reis naar het Mlilwane park, en onze backpackers die daar middenin lag. Wat een prachtige plek, we kwamen aan bij zonsondergang en zagen gelijk al de eerste krokodil op een eilandje, nog genietend van de laatste zonnestralen. We hadden een huisje voor onszelf, met keuken en badkamer (maar de eerste dagen zonder warm water). Vrijdag hadden we gespijbeld (sssst) en in plaats van in het ziekenhuis, brachten we de ochtend door aan het zwembad. ’s Middags hebben we een prachtige wandeling langs de hippo-trail gemaakt (maar geen hippo’s gezien, wel nog meer krokodillen). Zaterdag weer een heerlijke dag die begon met banaanpannenkoeken en eindigde met een tocht door het park op een paard. Ik ben geen groot fan van paarden (dat wil zeggen, ik vind ze mooi om te zien hoor maar heb nou niet echt de behoefte om er op te gaan zitten), maar dit was toch wel een magische tocht. Als je op een paard zit, zien de andere dieren in het park alleen het paard en trekken ze zich niks van jou aan. Daarom konden we heel dicht bij alle antilope-achtigen, wildebeesten en zebra’s komen! Ook zijn we heel dicht bij een broedende krokodil geweest, spannend! Zondag na een bezoekje aan een lokale arts-and-craft market weer terug naar huis in ons gammele bakkie (had ik al verteld dat ‘ie Chico heet?)

Vorige week zijn we begonnen aan obstetrie en hebben we de hele week in het perifere ziekenhuis in Kalafong gezeten. We hebben veel bevallingen gezien, een miskraam en op de pre-natale polikliniek een boel geleerd. Deze week zijn we begonnen in het academische ziekenhuis om de hoek. We hebben onze eerste keizersnede vandaag gezien, maar verder was het weer de bekende chaos op een eerste dag waarop je je plekje nog niet weet en niemand je die kan helpen vinden. Morgen beginnen we eerder (6:15) en hopelijk kunnen we dan wat beter zicht krijgen op de gang van zaken, de taken en de dingen die wij kunnen doen. In dit academische ziekenhuis komen vooral de lastigere casus en is het voor ons soms meer zoeken naar wat we kunnen doen, terwijl we in het perifere ziekenhuis makkelijker aan de slag konden. Het ziet er naar uit dat we hier een keer een 24-uurs dienst moeten gaan draaien willen we de echt interessante dingen zien en doen…

Morgen verhuis ik (waarschijnlijk) weer van kamer (ook hier in het guesthouse is het wat chaotisch, dat ligt dus niet aan het ziekenhuis), deze week hebben we aardig wat opdrachten te maken en komend weekend blijven we in Pretoria om hier het een en ander te verkennen. Verder staan deze week nog twee keer een braai, een bezoekje aan de Boeremark en een keertje stappen op de agenda. Zoals je ziet, we vervelen ons zeker niet!

• 06 Februari 2017 - 20:51

Danique:

Hai stiekeme spijbelaar, wat geweldig om te paard door dat park te gaan. Wouw! Hoop dat jullie ook gauw een plekje kunnen veroveren on het ziekenhuis, zodat je ook wat kunt gaan doen. Liefs en een kus van je zus

• 07 Februari 2017 - 17:49

Lilian :

Hej lieverd, wat goed dat het is gelukt met de foto's. Swaziland is ook beslist de moeite waard zo te zien! En dat ik jou nog eens op een paard zie zitten..........nooit gedacht. Maar je, je bent jong en je wilt wat, nietwaar? Dapper hoor! Tot gauw tot hoors, kus en knuffel. Mam

• 08 Februari 2017 - 19:36

Oma Jet:

Hi Kyra. wat weer een avonturen. maar tussendoor wordt ook hard gewerkt denk ik.
    leuke foto's. interessant land. geniet maar lekker. liefs van Oma

• 19 Februari 2017 - 11:30

Letty:

Hi Kyra,
    Leuke foto's Kyra en een geweldig verslag!
    Kijk weer uit naar het volgende avontuur.
    Groetjes uit Dokkum