Aapjes kijken en wonden schoonmaken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Aapjes kijken en wonden schoonmaken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken en wonden schoonmaken

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

23 Augustus 2010 | Vietnam, Hanoi

We zijn gisteravond rond half 10 teruggekomen uit Nha Trang, waar we een heelijk weekend hebben gehad. Even wat tijd om te relaxen, relativeren, dansen, gek doen, shoppen (ja, ik heb koffie voor je gekocht!) en aapjes kijken. Letterlijk en figuurlijk!

Het begon allemaal...
Zaterdagochtend, 5 uur, allemaal opstaan en slaapdronken Wiesje wakker zingen. Wiesje was jarig en blij verrast door al die gekke mensen die veel te vroeg opstaan om voor haar te gaan zingen. Om 6 uur allemaal in de bus, op naar Nha Trang! Na een hele fijne, hobbelige reis (gelukkig ben ik wat gewend) kwamen we aan in het guesthouse, spullen achter gelaten, heerlijk lunchen met z'n allen en toen ging ieder z'n eigen weg. We hebben allemaal ontzettend leuke dingen gedaan, er zijn zelf een aantal naar de kapper geweest! Mooi hoor :) Ik heb zelf samen met Suzanne, Esmee en Aury geshopt, heerlijk tussen de ratten op de markt in een wit-met-groene-stipjes-poncho. 's Avonds met z’n allen uit eten in een super-de-luxe mooie tent, volgens mij was het de Sailing Club, waar we de hele avond gebleven zijn. We hebben heerlijk gedansd met de blote voetjes in het zand, we hebben spelletjes gedaan en een fles Bacardi gewonnen, nog een keer gezongen voor Wiesje en aangepapt met de manager. Het was heerlijk om gewoon even gek te doen, lekker actief dansen en lachen en springen, relativeren. Hoewel het wel heel dubbel was, want zoveel luxe is natuurlijk in groot contrast met wat we bij de bewoners van Quy Hoa zien.

De volgende ochtend weer vroeg op, half 9 ontbijten (wiens idee was dat??) om daarna met een bootje naar twee eilandjes te gaan. (Inside joke: we zagen een heleboel goh-laat-ik-eens-een-hutje-bouwen-hutjes ;) ) Het eerste eilandje was een idyllisch stukje Vietnam, stoelen op het strand met prachtig uitzicht over de bergen en de zee. We hebben gezwommen, het verjaardagscadeautje van Wiesje kwijtgemaakt en gelunched. Daarna zijn we naar Monkey Island gegaan, waar een heleboel apen in het wild leven en gevoerd kunnen worden door toeristen (of eten afpakken van toeristen). Daar hebben we een apencircus gezien, een show met apen in vieze glimmende pakjes die rondjes fietsen, kunstjes deden en buigingen maakten onder leiding van een Vietnamees in een nog fouter, glimmend pakje. Afgezien van de vraag of het ethisch verantwoord is om aapjes te laten fietsen, was de hele setting in mijn ogen nogal triest. Een betonnen, ronde ‘arena’, waar de verf vanaf bladderde en waar het ontzettend naar urine stonk, in het midden een man in een apenpakkie en achter de schermen hokken waar geschreeuw van de apen uitkwam. Beeetje ongemakkelijk.

Na de monkeys zijn we weer in de bus gestapt en terug gegaan naar ‘huis’ en snel op bed gegaan, we waren kapot van het weekend dat bedoeld was om uit te rusten. Vandaag is het maandag, een echte eerste dag na het weekend. Samen met Annemieke heb ik gekozen voor wondverzorging als stage deze week. Het viel niet mee en niet tegen, het was niet het horrorverhaal waar een heleboel mensen bang voor kunnen zijn maar het was ook niet erg smakelijk. Vooral als je diepe wonden hebt… ik ga jullie de details besparen. Het is leuk om weer even nieuwe groepjes voor de stages te hebben, alles mixt weer wat meer en we hebben allemaal weer een nieuwe uitdaging. Hoewel ik best moe ben, heb ik er ontzettend veel zin in om deze week weer druk bezig te gaan.

Het is ongelovelijk dat we hier over een week alweer weg zijn, terug in Nederland. Hoewel… met het weer hier, lijkt het behoorlijk veel op Nederland! In het noorden van Vietnam is een grote storm en wij krijgen de uitlopers daarvan op ons dak. Het regent en waait en er is weinig zon te zien. Het doet me denken aan de week voordat ik naar Vietnam ging, toen ik met Loes op TOF-reis was. TOF is een organisatie die vakanties organiseerd voor mensen met een verstandelijke beperking. Toen het regende, vroeg Loes aan een van de gasten of hij dat besteld had, die regen. Ja, dat had hij besteld. Oh ja, waar dan? Op internet!
Mag ik op internet even wat zon bestellen??

Natuurlijk heb ik een heleboel leuke foto’s van het weekend maar dat is bij mij altijd een probleem (niet helemaal waar, geen vervelende usb-stickjes hier, ik ben gewoon te lui), maar op de gemeenschappelijke site staan wel foto’s!

Liefs

  • 23 Augustus 2010 - 05:26

    Douwe:

    Hey lieverd,

    Fijn om nog even te kunnen lezen wat je me gister verteld hebt. De verbinding was af en toe slecht, maar had de hoofdlijnen gelukkig wel meegekregen lees ik :).

    Veel plezier en succes de komende week voor jullie allemaal!!!

    Kus

  • 23 Augustus 2010 - 07:47

    Danique :

    Kyrtje,

    Wat doen jullie veel zeg! Heel erg veel succes deze week, klinkt heavy..

    En doe me een lol; mep de volgende keer zo'n circusman in een apencircus even heel hard neer voor mij alsjeblieft..?

    Kusjes uit de regen..

  • 23 Augustus 2010 - 10:36

    Theo:

    Ha, vandaag serieus met wonden bezig geweest, een vak apart vind ik, maar ook heel dankbaar werk als je zo'n wond weer dicht krijgt, uiteraard niet binnen een week...
    Gisteravond op een tegen honderd (spelprogramma TV) een promotiefilmpje gezien van Leprastichting over Vietnam 2009, jullie werden ook genoemd, voor je t weet zijn jullie BNners...
    Zet m op voor het goede doel, kusje Pappa

  • 23 Augustus 2010 - 10:39

    Amanda:

    Hej Kyra

    Time Flies

    Wat leuk dat je ook met TOF bent mee geweest. Ik Ook.
    Samen met Romke Rodrigo, zag dat je die ook wel kende, op zijn hyves.

    Zet hem op deze week, en haal alles er uit wat er in zit.

    groetjes Amanda

  • 26 Augustus 2010 - 21:04

    Lilian :

    Hej Liefje,

    We hebben de zon voor je besteld voor a.s maandag.
    Geniet nog even van al het moois en waardevols, je kan niet meer dan je nu al doet, neem de mooie herinneringen mee terug naar Nederland. Goede reis!

    Dikke knuffel,

    Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kyra

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 74451

Voorgaande reizen:

12 December 2016 - 19 Maart 2017

Zuid-Afrika

12 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Trans-Mongolië Tour

01 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Spaans cursus in Santander

16 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

ISU Fulda

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Change a life in Vietnam

25 April 2010 - 10 Mei 2010

Vakantie op Curacao

20 November 2009 - 23 April 2010

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: