Je zou er bijna aan wennen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Je zou er bijna aan wennen - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Je zou er bijna aan wennen

Blijf op de hoogte en volg Kyra

06 Juni 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

5 juni 2014

Na 2 dagen 12 uur in de truck gezeten te hebben en uitzicht op nog een lange dag rijden, lijkt het uitzicht op het landschap bijna gewoon. De heuvels, inmiddels meer bomen en af en toe een meer of rivier, soms rotsachtig, meestal hobbelig, nog steeds heel uitgestrekt en de kuddes vee... je zou er bijna aan wennen, maar het blijft prachtig en af en toe moet ik mezelf even wakker schudden: kijk eens hoe geweldig dit is! Ik geloof dat ik nog nooit in zo'n mooi land ben geweest. 's Avonds gaat de zon pas laat onder en als dat gebeurt, is het werkelijk spectaculair. De zonsopgang hebben we nog niet gezien want die is zo vroeg. .. om 6 uur ontbijten is vroeg genoeg voor ons ;)

We hebben de afgelopen dagen wat vertraging opgelopen omdat we een aantal keer vast kwamen te zitten met de truck - het is wonderbaarlijk wat dit ding allemaal aan kan maar sommige dingen zijn zelfs voor haar te veel. Samen stenen verzamelen om in de modder te leggen, op handen en knieën zand weggraven of door de modder rollen, alle tassen uit de truck en met z'n allen heel hard duwen... Onze tour leider Juan was erg dankbaar voor onze 'true overlanding spirit' en de spirit, die zit er goed in. Dat we het schema moesten aanpassen was geen probleem, we kunnen nog wel een dagje zonder douche. En natuurlijk helpen we allemaal mee, soms zelfs zo hard dat t moeilijk is nog een klusje te vinden. Moeten we nog even wachten? Dan beginnen we vast met aardappels schillen voor t avondeten. Kan er iets gedaan worden, dan springen we allemaal op want zo'n groep zijn we. Onze nieuwe vriendin Kelly is vaker op overlanding tours geweest en ook zij zei dat deze groep een van de beste is die ze heeft meegemaakt, qua samenwerking en gezelligheid. Ik ben zo blij dat we t zo getroffen hebben!

We hebben nog maar een week te gaan in idyllisch Mongolië en dan gaan we al weer verder naar Beijing. Hoewel ik uitkijk naar een warme douche (we gaan steeds noordelijker en m'n haar wassen in de rivier wordt steeds kpuder - update: 6 juni 21:30 het sneeuwt!!), ik ga het wildkamperen missen. Nooit gedacht dat ik t zou zeggen, maar zelfs t wildplassen vind ik geweldig - toen we in t vorige joert kamp waren, besefte ik me dat de wc's zo ver lopen waren en ik veel liever m'n eigen plekje zocht! De nachten zijn dan wel koud in de tent, maar lichaamswarmte is de beste warmte en daar is geen gebrek aan ;) de avonden aan het kampvuur met een gitaar en viool, samen zingen en biertjes drinken is puur genieten, intens geluk onder de prachtige sterrenhemel. Nee, het is niet heel comfortabel maar dat wisten we van tevoren. Dat t zo geweldig zou worden hebben we alleen maar durven hopen!

Update 6 juni: mijn Wifi heeft besloten niet meer aan te willen maar sms doet het nog wel, internet pas weer als ik terug ben in Nederland!

• 06 Juni 2014 - 17:17

Sjann:

Lieverdje,

Allereerst bedankt voor je kaartje! En wat zijn je verhalen toch heerlijk om te lezen dus het vele studeren door. Het klinkt helemaal fantastisch en precies iets voor jou! En de tijd vliegt, al bijna in Beijing! Geniet nog van de pure landschappen, de gezellige groep en de avonturen.

Liefs!

• 07 Juni 2014 - 12:29

Theo:

Ha, jullie hebben het ritme goed te pakken zo te lezen. Als het ongewone gewoon wordt, tijdschema's het er niet meer toe doen en problemen de sfeer juist verhogen, dan wordt het pas echt leuk. Wat heerlijk dat jullie nog een week in die wereld kunnen blijven. Ook de foto's op the bad impression zijn het bekijken meer dan waard, mooi werk Isolde!

Liefs pappa

• 07 Juni 2014 - 17:29

J.v.d.woude Leen:

Hi Kyra. wat weer een fijne avonturen. wat een ervaringen, om nooit weer te vergeten.
    een gelukkig een fijne groep. dat zijn waardevolle vriendschappen.
    hier alles fijn. hoge temp. met onweer. geniet niog maar lekker wat daar. veel ilefs van Oma