Berlin, rainy Berlin - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Berlin, rainy Berlin - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Berlin, rainy Berlin

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

25 Juli 2011 | Duitsland, Fulda

Eigenlijk is heel Duitsland regenachtig... dat wil zeggen, Fulda en Berlijn en de weg ertussen, dat heb ik gezien. Gek genoeg begint op het moment dat ik dit typ, de zon te schijnen hier in Fulda ;) Maar we hebben tot nu toe nog geen droge dag gehad. Dat is niet waar, de aankomstdag was droog en zonnig, heerlijk! En toen begon het te regenen en hield het niet meer op! Kom ik aan met al m'n zomerkleding..

Goed, Berlijn. Vrijdagochtend om 7 uur moesten we verzamelen om naar Berlijn te vertrekken, een reis van ongeveer 6 uur. Natuurlijk was het de avond van tevoren niet vroeg geworden (relatief gezien trouwens wel, meer dan 5 uur slaap is een luxe hier!) dus we waren heerlijk slaperig in de bus...

Eigenlijk moet ik eerst vertellen over de Museumkeller (museumkelder) van woensdagavond... dat was briljant! En dat zorgde ervoor dat we donderdag redelijk op tijd naar bed gingen: Museumkeller is een club. We zijn tot een uur of 4 uitgegaan, heerlijk gedanst en lol gehad, gelachen en gedronken (niet alleen bierpullen meer, daar krijg je snel genoeg van..) en de volgende dag om 7 uur ging de wekker weer... Ik had om half 9 een toets! Over Project Management, met m'n brakke koppie, heel fijn. Ik heb de toets trouwens vandaag teruggekregen en ik had 25 van de 30 goed, haha, ik ga vaker met een kater een toets maken! (Kan geregeld worden, komende donderdag heb ik er weer 1!)

Terug naar Berlijn. Na een reis van 6 slaperige uurtjes kwamen we aan in het hotel en moesten we megalang wachten op onze kamers want die waren nog niet schoongemaakt. Ik was roomies met Lauren, een heel lief meisje uit Amerika. 's Middags zijn we in groepjes opgesplitst, ik ben naar de Turkish Market gegaan en je raadt het nooit: er stond een Nederlander op de Turkse Markt. Dropjes te verkopen. En, dat raad je al helemaal noooit: Wilhelmina Pepermuntjes! Echt super leuk! Ben je in Berlijn op de Turkse markt, staan er pepermuntjes uit Dokkum! Even praatje met de Nederlander gemaakt en hij vertelde dat het vorig jaar rond deze tijd 39 graden was in Berlijn. Ja, fijn, en nu regent het alleen maar! 's Avonds bij Vapiano gegeten, Italiaans, en daarna nog even een kroegje tot 1 uur en toen snel slapen, want we moesten om half 7 op... Om naar de Bundestag te gaan!

In de Bundestag kregen we als groep een rondleiding op plekken waar normale toeristen niet mogen komen, de ene groep in het Duits en de andere in het Engels. Ik dacht even stoer Duits te kiezen maar was toch best zwaar! Wel heel interessant, het gebouw is zo vaak gerenoveerd en is een soort mengelmoes van oude, authentieke elementen met moderne architectuur. Er zijn stukken muur zichtbaar waar de Russen op hebben geschreven. Toevallig/gelukkig zat er een Russische jongen bij ons in de groep en hij vertaalde een paar gedeeltes: de meeste waren namen maar er stonden ook dingen als 'Hallo Moskou, Berlijn is gevallen'. Bijzonder om dat toch nog in zo'n gebouw te zien!
Die middag hadden we heeel veel vrije tijd en zijn we lekker gaan eten, rondlopen, shoppen (veeel te veel geld uitgegeven natuurlijk maar dat hoort zo in Berlijn) en gelukkig was het toen redelijk droog. 's Avonds gaan eten in een Aziatisch restaurant en drie keer raden (deze is vooral voor de DurfJijMee groep): ik heb Pho gegeten! De soep waarmee we soep leerden eten met stokjes in Beverwijk en die we in Vietnam soms zelfs als ontbijt aten. Pho in Berlijn, erg bijzonder! Ik zat als een kindje te stuiteren toen ze de soep brachten, jippiiiee :) lekker met stokjes soep slurpen!

Het wordt weer eens een veel te lang verhaal... ik ga inkorten! Zaterdagavond zijn we op stap geweest en de volgende ochtend weer lekker vroeg op (ik zei toch, meer dan 5 uur slaap is een luxe) Zondag zijn we naar een pachtig kasteel geweest en kwamen we om 8 uur 's avonds weer terug in Fulda. Iedereen was kapot dus we zijn snel gaan slapen om vanochtend weer fris en fruitig om half 9 te beginnen. De Project Management lessen worden steeds leuker: we gaan een kookboek maken met de klas! Was niet het plan, maar we gaan het denkbeeldige project van een groepje toch uitvoeren! Dus een (internet)kookboek maken met gerechten uit alle 18 landen waarvan er studenten hier bij ISU Fulda zijn! Vandaag was Duits lang en zwaar.. en de lerares zei nog wel dat ze er rekening mee had gehouden dat we naar Berlijn zijn geweest! Straks ga ik koken: 'Beyond Schnitzel, The German Experience' noemden ze het op de ISU website. Ik ben benieuwd! Snel meer over The German Experience!

Liefs

  • 25 Juli 2011 - 19:05

    Marjolein:

    Wow, klinkt wel vermoeiend allemaal.. Maar ook wel weer heel gaaf =D Als je terugkomt gaan we samen veel Duits praten, kan ik t ook een beetje oefenen, haha ;) Kus

  • 26 Juli 2011 - 12:04

    Suzanne Dekkers :

    Heeej Mupske, wat een avonturen weer! wat goed dat je iets totaal anders hebt gekozen :) ik loop een beetje achter hier aan de andere kant van de wereld maar vindt het echt tof om te lezen hoe het je allemaal afgaat :) en ik zeg dat alle extra activiteiten als biertjes drinken en volleyballen alleen maar helpen met het vergroten van je duitse woordenschat en dat moet gestimuleerd worden, toch? :p Geniet! xxx

  • 27 Juli 2011 - 10:25

    Jet Van Der Woude:

    Hi Kyra. wat een avonturen weer, wat geweldig. ja, Berlijn schijnt een heel mooie stad te zijn, en dat het er regenachtig was, was geen wonder, hier in Ned. regende het ook het hele weekend. geniet maar lekker,liefs van Oma

  • 28 Juli 2011 - 05:04

    Danique:

    Zeg begeef jij je nou daar in Duitsland een beetje op mijn Aziatische terrein? Als iedereen zich nou een beetje bij zn eigen continent houdt.. ;) Ik heb medelijden met je dat je zo veel in de regen zit, maar gelukkig heb je wel genoeg te doen. Nog een voordeel: je zit niet tussen de spinnen zoals wij gisteravond; hij was -niet overdreven- formaat vogelspin! Ik stuur je nog even een mailtje zo!

    Kus uit Luang Prabang (Laos) van je zus

  • 29 Juli 2011 - 12:29

    Jo-Renske:

    Ik vind het heel knap om een toets zo goed te maken met een brakke kop, ten eerste. Daarnaast is het echt leuk om te lezen wat voor dingen je allemaal uitspookt daaro! Keep it up :)

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kyra

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 74637

Voorgaande reizen:

12 December 2016 - 19 Maart 2017

Zuid-Afrika

12 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Trans-Mongolië Tour

01 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Spaans cursus in Santander

16 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

ISU Fulda

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Change a life in Vietnam

25 April 2010 - 10 Mei 2010

Vakantie op Curacao

20 November 2009 - 23 April 2010

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: