Blijf links alstublieft - Reisverslag uit Kestell, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Blijf links alstublieft - Reisverslag uit Kestell, Zuid-Afrika van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Blijf links alstublieft

Blijf op de hoogte en volg Kyra

17 December 2016 | Zuid-Afrika, Kestell

Zittend op onze veranda terwijl de regen zachtjes op het golfplaten dak tikt, heb ik eindelijk inspiratie voor een eerste blog. We zijn al bijna een week onderweg, maar Johannesburg was redelijk inspiratieloos. We hebben niet veel gezien, hadden wel een heerlijk hostel en lekker gegeten. Het belangrijkste is dat we in Johannesburg naar het Apartheidsmuseum gegaan zijn. Een indrukwekkend museum waar je al bij binnenkomst het onderscheid tussen “Blankes” en “Nie-Blankes” ziet, doordat je random een aparte toegang toegewezen krijgt. We zijn er een hele dag geweest en hebben enorm veel geleerd. Niet allen over hoe de Apartheid tot stand is gekomen en wat het inhield, maar ook over hoe het uiteindelijk ten gronde gericht is en wat de invloed er nu nog van is. Verder vonden we Johannesburg niet erg prettig: we voelden ons niet overal even veilig, het was luidruchtig en we moesten daarnaast ook gewoon heel erg wennen en over onze cultuurshock heen komen.
Nu is het inmiddels onze tweede dag op onze road trip en de verschrikkelijke vlucht (21 kinderen in 8 rijen, die afwisselend huilden, schreeuwden of met eten gooiden) en het onvriendelijke Johannesburg zijn allang weer vergeten. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar pas gisteren hebben we de auto opgehaald en was ik de aangewezen persoon om het eerste stuk te rijden – ja, Anton had een smoes over iets met niet kunnen schakelen, maar wilde natuurlijk vooral mij het zware werk op laten knappen (hehe grapje). Het is enorm wennen om aan de linkerkant van de weg te rijden: al het verkeer komt van de verkeerde kant, de auto is anders ingericht en het voelt enorm onnatuurlijk. Maar gelukkig was Anton een goede bijrijder en waren we snel op een snelweg, waar ik alleen maar hoefde te zorgen dat ik aan de linker kant bleef. De wegen tot nu toe zijn prima en we waren dan ook binnen 4 uur bij ons eerste adres: een super schattige B&B in Vrijstaat, midden in Boere-land. We werden gelijk uitgenodigd om naar de golf club (nee hoor, niet fancy, eerder het tegenovergestelde…) te gaan en daarna mee te doen met de braai. We hebben gepoold, gedart, drankjes en dansjes gedaan en lekker gegeten, voor Anton werd wat vegetarisch geïmproviseerd. Enorm lieve mensen, heel hartelijk en vriendelijk. Het Afrikaans is moeilijk te verstaan voor een Nederlander maar went snel. De golf club zat vol blanke Afrikanen, de omgeving is enorm religieus en de jongen van wie we een lift kregen, wilde eigenlijk predikant worden (maar God had niet tot hem gesproken, dus nu wordt hij leraar om zo het geloof te verspreiden).
We hadden deze cultuurshock niet verwacht: terug in de tijd van blanke settlers, waar de man het zware werk opknapt, de mensen vroom zijn en vooral, waar we deze ervaring waarschijnlijk niet hadden gehad als we niet blank waren. We hebben het enorm gezellig gehad maar met het Apartheidsmuseum nog zo vers in ons achterhoofd, wringt er toch iets.
Vandaag hadden we een prachtige dag, warm maar prima om te hiken in het Golden Gate Highlands National Park. Tochtje van ongeveer 2 uur gemaakt, flink gezweet en daarna nog met de auto een route gereden. Het was heerlijk om in de natuur te zijn en met de auto-tocht hebben we zebra’s gezien! En waarschijnlijk een enkele antilope, haha, maar die was wat te ver weg (ik zal de foto’s controleren of het er echt een was). Daarna naar het super toeristische Clarens, waarvan we blij zijn dat we daar geen hostel konden vinden – dat wilden we eerst namelijk. Het dorp viel tegen, veel winkels maar alleen maar oude meuk. Wel lekker gegeten en daarna weer naar ‘huis’. Nu nog een uurtje totdat het donker wordt, vanavond doen we lekker niks. Morgen vertrekken we weer, dan gaat de roadtrip verder naar Bloemfontein, waar we twee nachten blijven (waarvan de eerste in een Hobbit hotel.. ja, je bent Tolkien fan of je bent het niet!). Daarna gaan we nog echt de wildernis in…

Ps. Foto’s probeer ik te uploaden als ik echt internet heb, dit gaat allemaal van mijn Afrikaanse mobiele pre-paid abonnement af. Via WhatsApp ben ik wel nog op mijn Nederlandse nummer bereikbaar!

• 17 December 2016 - 20:07

Lilian :

Hoi lieverds, jaaah daar zit je dan, in een land vol tegenstellingen. Het zal niet meevallen om daar een weg in te vinden. Maar héj, je bent in Zuid Afrika, hoe geweldig is dat. Mooie mensen, mooie natuur en mooie wegen. Jammer dat ze daar links rijden...............! Alles went ,al zal het best even tijd kosten.
    Op naar het volgende avontuur, het Hobbit-hotel. We zijn benieuwd. Lekker ontstressen en genieten. We kijken uit naar de volgende blog. Kus en knuffel, Mam.

• 17 December 2016 - 20:23

Theo:

Tja die vliegreis er naar toe, bedenk maar dat onze voorouders er 2 maanden met de boot over deden en lang niet altijd aankwamen! Jammer dat Johannesburg tegenviel, klopt wel met de verhalen die ik erover heb gelezen. Gelukkig is het land groter dan dat. Ben benieuwd of de zwart-wit tegenstelling jullie verblijf kleurt!

Kusje pap

• 18 December 2016 - 22:31

Victor & Rosie:

beetje moeilijk te begrijpen alles met Google Translate. Geweldig dat je goed en het ervaren van Zuid-Afrika. We zullen ook reizen honger toen we lezen uw blog of antons e-mail. we denken aan jullie
    Victor & Rosie

• 19 December 2016 - 07:30

Marjolein:

Jeetje Kyr, wat een avonturen nu al! Heel veel plezier verder :)