Die erste Woche - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Die erste Woche - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Die erste Woche

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

20 Juli 2011 | Duitsland, Fulda

Voor de leken onder ons: de eerste week. Of eigenlijk, de eerste paar dagen nog maar! Het is woensdagnacht 1:03 op het moment dat ik dit typ (morgen heb ik geen tijd..), maar ik heb het gevoel dat ik hier al weken ben. Ik ben nu al vriendschappen voor het leven aan het maken, mijn Duits gaat met sprongen vooruit en door de lessen die ik volg, ben ik over twee weken een volleerd Project Manager.

Ik zal bij het begin beginnen: zaterdagochtend om 10 voor 8 klopte ik bij de buurvrouw aan: Goedemorgen, laten we gaan! Zij heeft me heel lief naar het busstation in Leeuwarden gebracht, waar ik een trein naar Groningen nam. Halverwege stapte Ottje in, uitgezwaaid door beide ouders, zeulend met twee grote tassen en een rugzak (ik heb ook bagage voor een half jaar bij me hoor, niet te tillen die koffer!). In Groningen overgestapt op een trein naar Leer, daarna een trein naar Bremen en tussen Bremen en Fulda zaten we in een hypermoderne, vliegtuigachtige trein. Al met al een voorspoedige reis, redelijk lang voor de relatief korte afstand en we moesten snel overstappen, maar alles is helemaal goed gegaan. Om 4 uur kwamen we aan in Fulda en werden we opgewacht door Rudolf van het Vriendschapscomite en zijn vrouw. Die waren toevallig even in de buurt :) Na ontvangst door de ISU zijn we naar ons appartementje gebracht: een huisje met alle voorzieningen, groot en comfortabel, een eindje van de campus maar gelukkig hebben we nu een fiets. We zitten hier met z’n tweeen, wat aan de ene kant super gezellig is en helemaal prima, maar op de campus zitten andere studenten van de ISU met meer mensen bij elkaar, wat natuurlijk een leuke manier is om mensen te leren kennen. Maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig, want mensen leren kennen gaat eigenlijk automatisch. De hele groep (67 studenten uit 18 landen) is zo leuk, zo open en zo gezellig! Iedereen praat met elkaar en na deze maar dagen heb ik het gevoel dat ik met een aantal een echte band aan het opbouwen ben. Maargoed, daarover later meer.

Zaterdag, na even snel het appartement verkend te hebben, koffer uitgepakt en opgefrist, dachten Ottje en ik eventjes naar de campus te lopen. Degene die ons afzette bij het appartement had gezegd hoe we moesten lopen en wij volgden natuurlijk braaf haar aanwijzingen. Maar… toen we na drie kwartier lopen nog niks hadden gevonden (ze zei dat het 10 minuten was), begonnen we aan haar richtingsgevoel te twijfelen. Na vele malen vragen (leuke oefening in het Duits), voornamelijk door Ottje, en oneindig veel getuur naar een minikaartje, voornamelijk door mij, kwamen we uiteindelijk op de plaats van bestemming. Ongeveer de tegenovergestelde richting als waar mevrouw ons naartoe gestuurd had. Tot zover haar geloofwaardigheid.

Eindelijk op plaats van bestemming aangekomen, beseften we dat we honger hadden en niets in huis, dus op naar de binnenstad (weer 10 minuten lopen… maar nu echt 10). Heerlijk gegeten, gelijk sjans met de kelner natuurlijk, hij wilde ons maar wat graag Fulda laten zien! Gezellig gezeten, gegeten en gekletst onder het genot van een wijntje.. super. Een perfecte afsluiting van deze dag.
De volgende dag kwamen we er op beschamende wijze achter dat onze telefoons verkeerd ingesteld waren: we waren een uur te laat voor de openingsceremonie. Wij dachten netjes om 5 voor 9 aanwezig te zijn, maar neehoor, de telefoon stond nog op wintertijd. Gelukkig niets gemist. We hebben toen een Duitstoets gemaakt om ons niveau in te schatten en wat blijkt: ik heb niveau B2. Dat is een 4 op schaal van 1 tot 5. Dat is bizar want ik spreek geen woord Duits. Verstaan, ja. Lezen, prima. Maar spreken? Grammatica? Oh nee. Gelukkig gaat dat dus al steeds een beetje beter. Mag ook wel, met 3 uur Duits op een dag!

Om een lang verhaal kort te maken, er is zoveel te vertellen! We doen zulke geweldige dingen en de vooruitzichten zijn zo super dat ik nog uren door kan gaan. Maar goed, ik zal het kort houden: ik heb gekozen voor een vakkenpakket ver buiten mijn normale vakgebied: Business/Culture. De eerste 2 weken krijg ik elke ochtend van half 9 tot kwart voor 12 een Introduction to Project Management, daarna gevolgd door 2 weken in de ochtend lessen in Introduction to Intercultural Communication. ’s Middags hebben we 3 uur Duitse les, halverwege hebben we een pauze van een uur en kunnen we voor nog geen 3 euro een perfecte warme maaltijd kopen. Om 4 uur houden de lessen op en vaak is er een middag/avondprogramma. Maandag zou ik gaan koken maar een heftige migraineaanval weerhield mij daarvan, helaas. Gelukkig kan ik volgende week. In plaats daarvan hebben Ottje en ik heerlijk een filmpje gekeken (Eat, Pray, Love, geen aanrader maar het was wel erg relaxed). Vandaag hebben Ottje en ik gevolleybald, erg leuk en gezellig. Zondagavond en vanavond zijn we dus even de kroeg in gedoken… Wat een heerlijkheid. Als vrouw kan je op je hakjes in je schattige jurkje ongegeneerd een halve liter bier uit een pul drinken! Sterker nog, tijdens de officiele opening op zondag was er bier in flesjes en niemand, helemaal niemand, gebruikte een glas! Ook de (vrouwelijke) coordinator dronk lekker haar biertje uit een fles. Ge-wel-dig, waarom kan dit in Nederland niet zonder dat je als vrouw asociaal bent? Of ongemanierd?

Het leuke van deze avonden in de kroeg is dat je elkaar leert kennen in een hele gemoedelijke omgeving, drink lekker je biertje en have fun. In de lessen leer je elkaar natuurlijk ook kennen, maar daarbij moet je echt nadenken, je best doen en een opdracht maken. Tijdens het volleybal of de avonden in de kroeg lijkt het alsof we een grote familie zijn, die elkaar al tijden kent. En ook iedereen kent elkaar al! Natuurlijk vergeet je soms (of vaak) een naam, maar je hebt met iedereen al wel een paar woorden gewisseld of anders hoi tegen ze gezegd. De sfeer is geweldig en ik weet zeker dat we een geweldige tijd tegemoet gaan. Vrijdag gaan we 3 dagen naar Berlijn en dan zit die Erste Woche er echt op, maar voor die tijd horen jullie niks meer van me. Na de tijd wel weer, dan komt er een nieuw, uitgebreid verslag. Tschuss!

Liefs

  • 20 Juli 2011 - 09:24

    Durk:

    A-so-ciaal! Daarbeginjemaarnietmeealsjehierweerterugbent! ;)
    Maar je gaat vrijdag naar Berlijn? Als je op de terugweg een liftend stel studenten tegenkomt moet je maar even zwaaien ^^ veel plezier in elk geval en het klinkt alsof je een prima zomer gaat hebben!

  • 20 Juli 2011 - 09:25

    Alexandra:

    Haai!

    Leuk stukkie:D Klinkt allemaal errugg goed!
    En welkom op mijn gebied;) (projectmanagement)!

    xxx

  • 20 Juli 2011 - 10:07

    Hedda:

    Haha, lekker (en lang) verhaal! Ben erg benieuwd naar de nieuwe mensen die je ontmoet en hoe de rest verloopt! En... Volgens mij ga jij met de verkeerde mensen om als bier op zo'n manier drinken asociaal is ;) kus

  • 20 Juli 2011 - 11:47

    Danique:

    Hey nerdie, lekker biertjes uit een pull drinken zie ik wel, goeie afwisseling op alle lessen lijkt me:) Breng die Duitse kelners het hoofd niet op hol en zet 'm op!!

    Kusjes uit Chiang Mai

  • 20 Juli 2011 - 12:53

    J.v.d.woude-leen:

    Hi Kyra. wat een leuk verslag, fijn dat alles op rolletjes gaat en je een heerlijke tijd hebt. en dat je Duits al zo goed gaat. daar heb je alleen maar profijt van. Geniet van Berlijn. Liefs van Oma

  • 20 Juli 2011 - 17:20

    Marjolein:

    Hey Kyr,

    klinkt allemaal superleuk! Ook heel leuk dat je een reisverslag bijhoudt :) Ik heb echt veel respect voor je dat je zoveel discipline hebt om in de zomervakantie zo heftig bijgeschoold te worden in iets wat je eigenlijk niet per se nodig hebt (maar wel heeeel handig is!!) Echt respect man :P
    Heeeel veel succes nog en ik kijk al uit naar je volgende verslag! :)

    Kus

  • 20 Juli 2011 - 21:28

    Theo:

    Misschien waren de glazen op? In ieder geval kun je in Berlijn dus oefenen met Duits en met bier-uit-een-flesje drinken. Klinkt allemaal geweldig en we zijn nu al benieuwd naar het vervolg van je enthousiaste verhaal.
    Kusje pappa.

  • 22 Juli 2011 - 10:48

    Jo-Renske:

    Hey drop!

    Wat een ontzettende reis van ervaringen heb je in de eerste dagen al gemaakt. Echt leuk om te lezen! En zo'n grote groep van internationale studenten... Dat is echt ge-ni-aal! Ik weet zeker dat er mensen zijn die je nooit zult vergeten en waar je niet te verbreken banden mee opbouwt.

    Ik vind het echt heel knap dat je iets hebt gekozen te doen wat je normaal niet doet! En het klinkt ook nog eens ontzetten interessant. Ik ben benieuwd hoe verre het je bevalt wanneer je er al langer inzit en meer kennis hebt vergaard :)

    Ik zou zeggen, ik stop met typen, daar is veel meer te exploreren en te genieten! Ik zie je volgende verhalen graag tegemoet :) En vooral: GENIET!

    Dikke kus en liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kyra

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 74447

Voorgaande reizen:

12 December 2016 - 19 Maart 2017

Zuid-Afrika

12 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Trans-Mongolië Tour

01 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Spaans cursus in Santander

16 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

ISU Fulda

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Change a life in Vietnam

25 April 2010 - 10 Mei 2010

Vakantie op Curacao

20 November 2009 - 23 April 2010

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: