Haematology - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Haematology - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Haematology

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

06 Februari 2010 | Gambia, Kotu

Na een week in andermans poep en plas te hebben rondgewroed (met dank aan Danique voor de levendige beschrijving), hoefde ik deze week alleen maar naar bloed te kijken op 't Haematology Lab. En dat was een verademing, want: 1. veel makkelijker en 2. veel smakelijker. Microbiology was ook leuk, maar daar begreep ik heel veel dingen (nog) niet van en haematology is een stukje begrijpelijker. Ik heb weer heel veel geleerd, kan een heleboel dingen zelf (zelluf doen!). Heb malaria parasieten en sikkel cellen gezien. Kan bloedgroep bepalen en hematocriet en blood films (wat is het Nederlandse woord daarvoor? ;)) klaarmaken en en en... heel veel.

Ook het haematology lab is one happy family en weer maakte ik deze week deel daarvan uit, maar nu niet tussen alle mannen en één vrouw, maar tussen alle vrouwen en één homo. Nou is Gambia een gigantisch homofoob land dus hij zal er nooit voor uitkomen, maar echt, als Kemo geen homo is dan weet ik 't niet meer. Wel een super leuke jongen hoor, heb echt veel met hem gelachen én veel van 'm geleerd. Verder was er Jainaba, een hele lieve vrouw, echt zo'n lab-vrouw. En Sainey, een wat jonger meisje (nouja, ouder dan ik) die eerst wat terughoudend was maar aan het eind van de week heel open. En donderdag kwam Ida, het hoofd van Haematology, terug van weggeweest en dat is ook al een hele lieve vrouw, een warme momma.

Ik heb 't echt heel erg naar m'n zin in het lab en ben blij dat ik volgende week nog een weekje mag, hoewel ik de mensen op de ward wel mis. Mijn supervisor komt volgende week ook weer terug dus dan gaan we het even hebben over mijn volgende reis naar de rimboe.

En hou het echte werk: de lunch. Het moment waar we allemaal op hebben gewacht: hoe ging de lunch met de knapperd?! Nou heb ik al een tipje van de sluier opgelicht voor oplettende lezers in de reacties op de vorige blog maar nogmaals: zeer geslaagd. Hij is echt een leuke jongen en ook gister heb ik weer heel veel lol met 'm gehad in de media-room (nee, dat is geen dark-room). We hebben Chicken Yassa gegeten, eigenlijk gewoon kip met uien. Met rijst natuurlijk. Maar erg lekker, en gezellig. Helaas voor jullie is het usb-stickje nog steeds niet terecht dus foto's (van hem... maar ook van anderen) laten nog even op zich wachten... maar dan heb ik ook echt leuke foto's!

Verder is het vandaag echt, echt heel erg heet, volgens m'n blog 41 graden maar volgens mij 50. Serieus, om 11 uur 's ochtends kon ik al niet meer buiten in de schaduw zitten, zo heet was het. En nu is het bijna 6 uur en ben ik naar het internetcafe gelopen. Een marteling. Op zo'n dag moet je eigenlijk op het strand liggen en zo min mogelijk bewegen, maar dat zat er vandaag niet in helaas. Ok, op het moment is het wel wat afgekoeld en de wind is inmiddels niet meer heet maar slechts warm, dus het valt allemaal wel mee. Maar toch. (hehe, zal ik maar niet vragen naar het weer in Nederland?)

Goed, ik beloof plechtig zo snel mogelijk meer foto's te plaatsen! Tot snel!

Liefs

ps. Ben ik nog steeds miss Anyway Durk? ;)

• 06 Februari 2010 - 18:16

Durk:

:P

• 06 Februari 2010 - 22:34

Jvdwoudeleen:

Lieve Kyrtje. wat maak je wat mee, wat een ervaringen. en wat een temp. het is hier 29 gr.en al heet.lekkere rijsttafel gehad.verwend.prima hier. Philip en Titia komen hier in maart. zing nu in een duits koor, wat anders dan het bejaardenkoor in Dokkum, beide leuk. Doeii Lieverd, liefs van Oma

• 06 Februari 2010 - 23:06

Ciska:

HEJ Kyra,
    Wat een wereldervaring daar in het hete land. Bij ons is het gewoon -3 graden overdag.
    We hebben al -33 graden in de nacht gehad en we hebben -25 graden geslapen in een tipi-tent.
    Er ligt nu wel 50 cm sneeuw.
    We wensen jou nog een fijne tijd aldaar en we hopen je weer te zien op ons eiland deze zomer.
    Veel liefs van ons, Bert en Ciska

• 08 Februari 2010 - 18:38

Lilian :

Hej lieverd,

Ben je al gesmolten? Je was nooit zo'n fan van de warmte maar zo te lezen begin je nu pas te klagen boven de 40 graden! Wow.
    Hier is het min 8 dus ook geen pretje.
    We mailen gauw, tot dan en pas goed op jezelf (goed drinken enzo.....),

Kus

Mam

• 09 Februari 2010 - 20:39

Rixte:

Hey Kyra! Leuke verhalen schrijf je! Je hebt het daar goed naar je zin geloof ik! Geniet ervan daar, maar volgens mij komt dat wel goed ;) Liefs, Rixte

• 13 Februari 2010 - 11:05

Daniël:

Wauw, je hoeft nu zometeen niet eens meer te studeren =p!!