Happy birthday to me - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Happy birthday to me - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Happy birthday to me

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

15 April 2010 | Gambia, Kotu

Gister was ik jarig, en zoals m'n zus heel terecht opmerkte in haar gefeliciteerd-smsje: geniet er maar van, je bent niet zo snel weer jarig in Afrika! Ik heb er zeker van genoten, hoewel het hier natuurlijk erg anders gaat dan in Nederland. De helft van de mensen die je uitnodigt, komt niet, de andere helft neemt z'n hele familie mee én er bellen nog een aantal mensen met de mededeling 'hoi, ik hoorde dat je jarig bent, gefeliciteerd, ik sta voor je deur doe je open?'. Onder de tweede en de derde categorie viel mijn fieldwork-docent, dat wil zeggen: hij kwam onaangekondigd en met z'n hele familie. Wel ontzettend lief hoor!

Ik heb echt een hele leuke dag gehad, het was heel bijzonder. Vanaf 12 uur 's nachts kreeg ik letterlijk elk half uur een happy-birthday-smsje, heel lief laat me nu maar weer slapen ;) Op school werd er voor me gezongen en heb ik getrakteerd. M'n ouders belden onder de muziekles en Durk onder de Franse les, maar ik kon wel even gemist worden en vond het heel fijn om met ze te spreken! 's Middags heb ik de laatste hand gelegd aan de verjaardagscake en de maaltijd die ik beide de avond van tevoren al voorbereid had. Ik wou bami maken, het werd spaghetti. Syrfo zei dat het heeeeel erg lekker was, maar dat ik dat niet tegen Tiny moest zeggen want 'she'll devorce me' ;) haha. Sorry Syrfo, hopelijk leest ze 't niet. Heb een douche genomen, een schattig jurkje dat ik hier gekocht heb aangetrokken en me zelfs opgemaakt, en toen... liet het hele gezelschap nog even op zich wachten.

Had ik natuurlijk kunnen weten, als je in Nederland zegt 'rond 4 uur' is dat tussen kwart voor 4 en half 5. In Gambia is dat vanaf 5 uur, en dan het liefst nog een hele tijd later. Toch voelde ik me behoorlijk stom terwijl ik tot 6 uur zat te wachten tot 't bezoek eindelijk kwam (ok, de docent+familie kwam eerder, maar die rekenen we even niet mee), dus toen heb ik Jalang m'n haar maar laten stijlen. Moet toch wat ;)

Goed, toen ze er allemaal eenmaal waren, was 't super gezellig, m'n spaghetti viel goed in de smaak en ik heb leuke cadeautjes gekregen. Het mooiste cadeau van Syrfo en Jalang, een rok die bij m'n topje dat ik voor pasen had laten maken, past. Nu is mijn Afrikaanse setje helemaal compleet :) Basa heeft een huisje van zeep voor me gemaakt, waar hij de hele ochtend mee bezig was geweest. En Jalang is de hele dag niet naar haar lessen geweest want op school was ze te druk met versieringen voor het huis maken, die ze snel opgehangen heeft voordat ik thuiskwam van school. Wat heb ik toch een lieve tweede familie :)

Bij het afscheid leek het al bijna alsof ik de volgende dag het vliegtuig in zou stappen, er werden (na natuurlijk 'happy birthday to you') afscheidsliedjes gezongen en geknuffeld en het was bijna alsof we elkaar nooit meer zouden zien. Ik heb Jalang m'n videocamera in de handen gedrukt en uitgelegd dat ze 'm zo stil mogelijk moest houden en ga maar filmen, leuke opnames :)

Al met al dus een geweldige dag en ja, ik heb ervan genoten want je weet natuurlijk nooit wanneer je je verjaardag weer in Afrika viert!

Nou het slechte nieuws: ik lees net een mailtje dat ik niet door ben naar de 'tweede ronde' van de decentrale selectie. Ik baal echt ontzettend, ik heb in een ziekenhuis in Afrika gewerkt, wat willen ze nog meer?? Maar goed, 't is net oars. ofzo.

Liefs

• 15 April 2010 - 18:08

Durk:

Klinkt alsof je een ongelooflijk special dag hebt gehad! Veel leuke belevenissen maar ook minder nieuws :( dergelijke dingen moet je een beetje in perspectief zetten.... Vergeleken daarbij was de rest van de dag alleen maar specialer; als alles bloemtjes en liedjes van Paolo Nutini zijn valt het haast niet op hoe ongelooflijk het totaalplaatje wel niet is!

Their loss moet je maar denken ;) sterkte ermee en ik ben echt schreeuwend benieuwd naar je verjaardagsfilmpje :D
    liefs en knuffels!
    X

• 15 April 2010 - 19:09

Pappa:

Een heel bijzondere verjaardag, volgens mij voor het eerst zonder ons maar met je nieuwe familie! Prachtig zo te lezen.
    Jammer van de decentrale selectie. Dat betekent uithuilen en verder gaan, we steunen je!
    Kusjes.

• 16 April 2010 - 07:44

Alexandra Snouck H.:

Door stomme internet omstandigheden kon ik je gister niet net zo'n leuke krabbel sturen als ik van jouw kreeg, dus nu even zo: GEFELICITEERD:D

• 16 April 2010 - 17:11

Tha Maestro:

die flapdrollen van de decentrale selectie mogen het maar in hun **** steken

heel chill verslag =D
    bijna thuis(a)
    i can't wait

hang on there honey (ll')

bist in (nu half neger) skotsjee(L)(L)(L)

• 16 April 2010 - 17:38

Daniël:

Hah, wat een belevenis voor je:D, hopelijk wordt je gewoon via loting toegelaten;)

• 18 April 2010 - 09:37

Daniël:

O my.. dat had word moeten zijn in plaats van wordt..

• 20 April 2010 - 22:01

Letty:

A BELATED BIRTHDAY WISH FOR YOU!!! HET IS NU ECHT AFTELLEN, IK LAS DUBBELE GEVOELENS, NIET NAAR HUIS, WEL NAAR HUIS WILLEN. DAT IS EEN GOED TEKEN, DAT JE HET ONWIJS NAAR JE ZIN HEBT GEHAD, MAAR DAT THUIS OOK HEEL FIJN IS. EN ALS AFSCHEID NEMEN NIET MOEILIJK ZOU ZIJN, ZOU DE VRIENDSCHAP NIET WAARDEVOL ZIJN GEWEEST. DUS...BLIJFT GAMBIA MET AL DIE LIEVE VRIENDEN EEN DIERBARE HERINNERING. MET DEZE GEESTELIJKE BAGAGE BEN JE WEER RIJKER GEWORDEN.
    LIEVE KYRA EEN GOEIE REIS NAAR HUIS. SEE YOU
    LIEFS LETTY EN MEIDEN.