Kaddy - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Kaddy - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Kaddy

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

09 Januari 2010 | Gambia, Kotu

Ik heb al verteld over de fieldworkerstrainingen he? Ik geloof het wel, zo niet... het is een training voor MRC medewerkers om het 'field' in gestuurd te kunnen worden, over hoe je mensen in de dorpen moet benaderen en vragen of ze mee willen werken aan je onderzoek. Anyway, we hebben een nieuwe docent en die vond dat het hoog tijd werd voor een Gambiaanse naam voor mij. Dus de volgende training, donderdag, moest ik er eentje bedacht hebben. Ja, ik had de luxe om er zelf een te bedenken, van Ank hoorde dat zij er gewoon een kreeg, Fatu, een veel voorkomende naam hier.
Maarja, weet ik veel wat een Gambiaanse naam is, en ik wil wel een leuke naam en iets wat niet te moeilijk is en wat bij me past en als het even kan, ook nog wat op Kyra lijkt. Dus ik heb een aantal vrienden gezegd, bedenk maar wat! En die kwamen met een aantal namen (Sira, Kumba (moest denken aan Timon en Pumba, nee dankje), Tida (Tiny's Gambiaanse naam) enz.) en ik vond Kaddy toch de leukste. Uitgesproken zoals je het schrijft, dus niet met een ee maar een aa. Ik moet er nog wel wat aan wennen, maar goed.

Verder een lange week gehad, 's ochtends 8 uur tot 's middags 4/half5/5 uur. Maar leuk, de arts die 's ochtends over de ronde gaat vindt het leuk dat ik bij hem ben. In het begin was hij wat afstandelijk, maar nu legt hij heel veel uit en vraagt hij dingen aan me en als hij een behandeling moet uitvoeren vraagt hij of ik meekom naar de procedure room en of ik wil helpen (bv. een schreeuwend kind vasthouden, ik hoorde gisteravond in bed dat meisje nog schreeuwen, echt verschrikkelijk).
Het vervelende van ziekenhuizen is dat er altijd mensen doodgaan. Afgelopen week zijn er twee kindjes overleden en twee volwassenen, dat is echt niet fijn. Vooral als je toch het grootste gedeelte van de dag op de afdeling doorbrengt. En je weet nooit precies waar iemand aan overleden is. Iemand is gewoon gone, klaar, punt. Inpakken en wegwezen. Bed schoonmaken en dan kan de volgende weer liggen. Dat maakt wel indruk merk ik, vooral die twee kindjes, dat was echt heel zielig. Maarja, ze doen hier wat ze kunnen en meer kan niet.

Aangezien ik een drukke week gehad heb, heb ik naast MRC weinig gedaan. Ben met Marie naar haar broer geweest, die vlak bij MRC woont. Woensdag kwam Pieter, een vriend van Tiny en Ank, aan, daar ben ik vrijdag mee uit eten geweest in Senegambia, erg gezellig en lekker eten. Soms mis ik dat ook, gewoon, 'normaal', westers eten. Patatjes! Dat heb ik nu twee keer gegeten, haha, voor de rest vrijwel alleen maar rijst. Ohja, en Tiny heeft een keer stamppot met witte kool gemaakt. En we kunnen ook nog een keer boerenkool maken! Haha, ja, boerenkool in de tropen, heerlijk!

Eigenlijk heb ik weinig meer te vertellen, ik heb zelfs nog 24 minuten internettijd over, dit is een record! Misschien volgende week meer, wie weet zelfs foto's!

Liefs

  • 09 Januari 2010 - 16:09

    Kaddy's Sistah:

    Hee harde werker,

    Gaaf dat die arts je mee neemt en dingen uitlegt! En ja, werken in een ziekenhuis is idd wel heavy.. Kan me heel goed voorstellen dat sommige dingen veel indruk op je maken!

    In het koude Groningen (pap zei net: het lijkt hier wel alsof we in Siberie zitten), zijn pap, mam en ik druk aan het werk. Mijn nieuwe kamer is bijna klaar en het wordt zo mooi!!

    Nou ik ga weer aan de slag, zet m op daar!

    Kusjes!

  • 09 Januari 2010 - 18:25

    Jvdwoudeleen:

    Lieve Kaddy. wat maak je wat mee, vooral mensen en kinderen die sterven, maar daar zul je tochaan moeten wennen in dit beroep.plezier, sterkte liefs van Oma

  • 09 Januari 2010 - 20:29

    Kaddy's Daddy:

    He, he, eindelijk wordt er gewerkt ! Fijn voor je dat je mee mag lopen met die arts, kan me voorstellen dat je ervaringen soms schokkend zijn. Hoop voor je dat je ook de binnenlanden in mag. Wil je Pieter de hartelijke groeten doen ?

    Kusje pap

  • 10 Januari 2010 - 10:56

    Ilona Treffers:

    Hej Kyra of moet ik nu Kaddy schrijven hihi!

    Heb net al je verslagen zitten lezen! Geweldig om alle verhalen te lezen over jouw leven in Gambia. Dat zal zeker menig keer de nodige indruk maken op je. Maar wat heerlijk dat je zo'n ervaring op kunt doen. Geniet ervan en veel succes.

    Groetjes vanuit een berekoud Zweden (-25 brrr, dat scheelt gewoon 60 graden met Gambia:O)

  • 10 Januari 2010 - 22:55

    Letty:

    Hey Kyra, The best wishes for 2010!! Leuk om je verslagen te lezen,ik was een heel stuk achter met lezen, want zijn net een week terug uit de States.
    Noord-Nederland is onder gesneeuwd! Heerlijk en gezellig stampot en een berenburg om warm te houden. Groeten uit Dokkum Letty en meiden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kotu

Vrijwilligerswerk in Gambia

Recente Reisverslagen:

24 April 2010

Home sweet home

22 April 2010

De laatste dag

15 April 2010

Happy birthday to me

07 April 2010

Pasen in de rimboe

29 Maart 2010

Aftellen
Kyra

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 74445

Voorgaande reizen:

12 December 2016 - 19 Maart 2017

Zuid-Afrika

12 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Trans-Mongolië Tour

01 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Spaans cursus in Santander

16 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

ISU Fulda

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Change a life in Vietnam

25 April 2010 - 10 Mei 2010

Vakantie op Curacao

20 November 2009 - 23 April 2010

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: