Do as Romans do - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Do as Romans do - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Do as Romans do

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

28 December 2009 | Gambia, Kotu

Het is vandaag zo warm, zo ongelovelijk warm! We zijn naar het strand geweest waar het natuurlijk ook heel warm was maar heerlijk in het water en: ik heb een nieuwe hobby, bodyboarden. Yeah :)
Goed, kerst. Tja, het was toch behoorlijk raar hoor, kerst in de zon en het kerstgevoel wilde maar niet komen (wat in NL niet moeilijk moet zijn geweest met 15 centimeter sneeuw), maar op donderdagavond, kerstavond hadden wij ons kerstdiner en het huis was gezellig versierd, inclusief mini-kerstboom (geniaal) en het eten was heerlijk en veel en het was gezellig en eindelijk, het voelde als kerst. Die avond ben ik met Basa op stap geweest naar een club genaamd Wow, wat ja betekent in Wolof. Stappen is hier met kerst gebruikelijker in NL, of zeg maar gerust verplicht. En wat in Dokkum 2e kerstdag Colosseum is, is hier 3 dagen en heel Senegambia (een gebied voor voornamelijk toeristen met veel restaurants, bars en discotheken). En dat terwijl 2e kerstdag hier niet bestaat, haha. Het uitgaan in Wow was wel leuk maar de muziek was iets te gangsta naar mijn mening. De avond erna ben ik met Jalang en haar vriendinnen naar een andere nightclub geweest en dat was leuker, gezellig, lekkere muziek en de hele avond (nacht, tot half 6 op hele hoge hakken) dansen. Oh, ik vergeet te vertellen dat ik beloofd had om ket kerstontbijt te verzorgen (welke oen belooft nou om de dag na het stappen om 10 uur scrabled eggs te maken? Nou, ik). En toen waren de eieren rot en moest ik nieuwe halen wat heel lang duurde want de shop om de hoek had niet genoeg dus moest ik wachten tot ze (speciaal voor mij ^^) nieuwe hadden gehaald en toen was de toast koud en en en... anyway, het was lekker maar daarna toch maar weer m'n bed in gedoken.
Al met al heerlijke kerstdagen gehad en vandaag was een cadeautje: gister werd er aangekondigd dat 'monday is a public holiday'. Ja, dat wordt inderdaad een dag van tevoren aangekondigd, haha. We waren gister ook al naar het strand geweest maar ach, waarom niet? Dus vandaag weer de hele dag lekker gerelaxed. Vrijdag ben ik ook vrij, dus ook deze week werk ik maar 3 daagjes bij MRC. Ik heb nog geen enkele week volgemaakt! Maar ik vermaak me steeds meer daar, ik heb m'n plekje gevonden en leuke vrienden gemaakt.
Verder begin ik sowieso meer te wennen aan Gambia en de levenswijze hier. Bij een fieldworkerstraining die ik volgde met de klas verpleegkunde, vertelde de docent dat als ze naar de dorpen gaan om de inwoners te vragen mee te werken met hun onderzoek, ze heel voorzichtig te werk moeten gaan en de gebruiken van elk afzonderlijk dorp moeten respecteren: If you go to Rome, do as Romans do. En ik begin steeds meer Gambiaans te worden (behalve dan dat ik nog steeds niet echt bruin ben, hehe). Ik ben nog niet helemaal gewend aan het langzame tempo en het wachten overal, maar dat begint steeds meer te komen. Ik weet hoe ik moet begroeten en dankjewel zeggen in Mandinka en Wolof en een paar woordjes, ik kan dansen als de Gambianen ;) 's avonds heb ik het buiten net als de Gambianen koud en draag ik een trui, overdag kan ik inmiddels in een lange broek lopen zonder me dood te zweten. Mijn gedachten gaan steeds vaker in het Engels en als ik een zin wil maken, gaat dat vaak in de Engelse grammaticale volgorde (heeft mevrouw Biceps me toch iets goeds geleerd, muaha). Verder heb ik inmiddels ook leren leven met altijd-jeukende-voeten omdat: a. je overal op slippers loopt en overal zand ligt, en je dus altijd zand tussen je tenen hebt en/of:
b. je nooit zin hebt om je voeten in te smeren met anti muggen spul (omdat je altijd zand op je voeten hebt (of je gewoon lui bent)) en je voeten dus altijd lekgeprikt worden. Ik pas me aan :)
Met oud en nieuw ga ik weer naar Senegambia, want daar is groot feest en groot vuurwerk! Ben heel benieuwd. 2 januari hebben we Nederlanders uitgenodigd voor een hapje en een drankje, leuke mensen, komen hier al jaren en we zien ze vaak op het strand.
Al met al een hele leuke tijd hier met de feestdagen, druk, gezellig. Maar toch mis ik mijn familie en vrienden wel, onvermijdelijk natuurlijk met de feestdagen. Gelukkig nog geen last gehad van echte heimwee maar ik ben erg blij dat er sms en mail bestaat!
Het internet thuis laat nog even op zich wachten, natuurlijk, dus foto's zitten er nog niet in... maar zodra het kan laat ik een heleboel leuke foto's zien!
Liefs

  • 28 December 2009 - 19:02

    Durk:

    Jij raakt goed gewend geloof ik :D goed bezig en ik ben erg benieuwd naar hoe jij de jaarwisseling gaat beleven!!!
    Liefs

  • 28 December 2009 - 19:05

    Jvdwoudeleen:

    ieve Kyra. fijn te horen dat je je goed vermaakt. wat een ander leven, wat een levenservaring. ik denk veel aan je. houd je goed, in CR.alles prima, veel liefs van Oma, doeiiiiiiii

  • 28 December 2009 - 20:03

    Lilian :

    Hi Lief,
    Wat weer een leuk verhaal. Zo te lezen houden ze daar ook van feesten zo nu en dan.......Ik heb gisteren Robert ten Brink op TV gezien (all you need is love) en net als al die moeders van de kerstspecial zeg ik: word niet verliefd op een kerel daar!!!!

    We mailen gauw,
    Dikke knuffel,
    Mam en de rest van de fam.

  • 29 December 2009 - 13:10

    Danique:

    Hey Oen:)

    Maak je volgende kerst ook zo'n lekker ontbijtje voor ons? We hebben je wel gemist in Zweden hoor!

    Zet m op en ik kan niet wachten om je Afrikaanse dansstijl te zien;)

    Kus van je zus!

  • 29 December 2009 - 17:22

    Henk Aartsma:

    Hallo Kyra,

    Heb je reisverlsag weer met genoegen gelezen.
    Leuk dat je steeds meer begint te wennen aan de Gambiaanse levensstijl.
    Nou ik wens jou een knallend uiteinde en een feestelijk begin van 2010

    vr. groet
    Henk

  • 30 December 2009 - 21:24

    Elles:

    Wat leuk om het verslag van jou te lezen, een hele ervaring zo te lezen. Fijn dat je je zo goed vermaakt. Een gezellige jaarwisseling en een heel gelukkig en gezond 2010!! Succes met alles daar in gambia.
    Vriendelijke groet Elles en the family.

  • 03 Januari 2010 - 18:30

    Klaas En Hieke:

    Lieve Kyra,
    Fijn te horen dat je het zo naar je zin hebt.
    We wensen je een heel gelukkig en gezond 2010.
    Veel succes en plezier in Gambia!
    Groetjes Klaas en Hieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kotu

Vrijwilligerswerk in Gambia

Recente Reisverslagen:

24 April 2010

Home sweet home

22 April 2010

De laatste dag

15 April 2010

Happy birthday to me

07 April 2010

Pasen in de rimboe

29 Maart 2010

Aftellen
Kyra

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 74594

Voorgaande reizen:

12 December 2016 - 19 Maart 2017

Zuid-Afrika

12 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Trans-Mongolië Tour

01 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Spaans cursus in Santander

16 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

ISU Fulda

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Change a life in Vietnam

25 April 2010 - 10 Mei 2010

Vakantie op Curacao

20 November 2009 - 23 April 2010

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: