De luxe jungle - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu De luxe jungle - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

De luxe jungle

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

26 Februari 2010 | Gambia, Banjul

Ik had natuurlijk al even laten weten dat de rimboe hier voor mij niet echt een rimboe is en mevrouw Sikma noemde het heel treffend een 'luxe jungle'. En met m'n airco en waterkoker en magnetron en elke dag internet (sorry Alex, niet elke dag een blog ;)), is het dat ook. Het is voor het eerst sinds ik in Gambia ben dat ik een airco heb, maar ook voor het eerst dat ik het écht nodig heb (maar ja, wat is nodig hebben. De lokale bevolking heeft geen airco en die overleeft ook. Ik vraag me af waarom er hier mensen willen wonen). Maar het is hier heel mooi, vooral het terrein is goed onderhouden en ik ben eergister weer naar de markt geweest, nu helemaal alleen en ik voelde me zo gelukkig, daar lopen tussen de ezelkarren en de schapen, met overal winkeltjes en marktstalletjes met fruit en stoffen en sieraden. Het was prachtig, ondanks de hitte. Ik heb helaas nog geen foto's gemaakt van de markt, m'n foto toestel zat onderin m'n rugzak en er lagen eieren bovenop dus ik durfde die er niet uit te halen, bang dat m'n eieren zouden breken. Eieren ja, want ik heb die dag pannenkoeken gebakken! Echte Nederlandse pannenkoeken, helaas nu zonder poedersuiker en/of stroop, maar wel met banaan, wat ook heel lekker was. Had Dr. Ebruke uitgenodigd, waarmee ik hier dus gekomen ben, maar die vond ze geloof ik niet zo lekker, haha. Maar hij stelde het wel heel erg op prijs en we hebben heel leuk gekletst over van alles en nogwat.

Dr. Ebruke is een Nigeriaanse arts, en zijn veel artsen uit Nigeria die hier komen werken. Je merkt echt dat zij toch een andere instelling hebben dan de Gambianen. De gemiddelde Gambiaan is behoorlijk passief en ik denk dat dat ook een reden is voor de armoede hier. Er is zelfs een keer een president geweest die gewoon zakken rijst kocht en een keer in de zoveel tijd aan alle gezinnen een zak rijst gaf. De infrastuctuur was heel slecht en de werkeloosheid erg hoog, maar wat maakt 't uit want we krijgen toch wel te eten. Terwijl er ook veel landen in Afrika zijn waar het toch best goed mee gaat. Relatief gezien natuurlijk.

Gister hoorde ik dat we niet morgen, maar zondag weer terug gaan. Waarom? Geen idee, maar ach, we plannen niet en als we toch plannen maken kunnen die zo weer veranderen. The Gambia no problem. (wel jammer van m'n zondag-stranddag trouwens ;))

Verder niet heel veel nieuws, ik denk dat we straks naar de kliniek gaan en dan zullen we rond 3 uur weer terug zijn. Dan moet ik eerst een koude douche nemen en een uur op bed liggen met de airco en ventilator aan, voordat ik ook maar weer iets kan doen ;) En wat ik dan ga doen... niet plannen, dat zien we wel.

Liefs

  • 26 Februari 2010 - 10:41

    Alexandra Snouck H.:

    Hee Kyr!

    Blijft leuk om je verslagen te lezen! :) En dat ze niet plannen steeds weer naar voren komt hahaha;)

    Groetjes & xxx Alex

    ps. Niet elke dag een stukje najaaa;)

  • 26 Februari 2010 - 12:05

    De Miep:

    Leuk verhaaltje Kyr!
    Je mailtje was ook awesome!

  • 26 Februari 2010 - 16:32

    Jvdwoudeleen:

    Hi Kiertje. wat een lieve brief, fijn dat je je zo thuis voelt. als ik hier zaterdags over de markt loop met allemaal verse groentes, fruit, voel ik me ook een bevoorrecht persoon. ga zo door, tot de volgende brief, doeiii Oma

  • 27 Februari 2010 - 15:31

    Lilian :

    Hej Lief,
    Wij vinden jouw bananenpannenkoeken wel lekker, hoor!

    Liefs,
    Mam

  • 27 Februari 2010 - 17:12

    Marco Van Der Woude:

    Kyra leuk om hier op Curacao in de airco over je avonturen te lezen.
    We zien je hier in mei?
    Je neven Marco en Nico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

Vrijwilligerswerk in Gambia

Recente Reisverslagen:

24 April 2010

Home sweet home

22 April 2010

De laatste dag

15 April 2010

Happy birthday to me

07 April 2010

Pasen in de rimboe

29 Maart 2010

Aftellen
Kyra

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 74594

Voorgaande reizen:

12 December 2016 - 19 Maart 2017

Zuid-Afrika

12 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Trans-Mongolië Tour

01 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Spaans cursus in Santander

16 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

ISU Fulda

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Change a life in Vietnam

25 April 2010 - 10 Mei 2010

Vakantie op Curacao

20 November 2009 - 23 April 2010

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: