Tobaski in Kaur - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu Tobaski in Kaur - Reisverslag uit Kotu, Gambia van Kyra Franck - WaarBenJij.nu

Tobaski in Kaur

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

02 December 2009 | Gambia, Kotu

Zo. Eindelijk. Er zijn al 34 minuten van m'n uur internetten om en ik heb eindelijk m'n hotmail en blog kunnen openen. Grr... Domang Domang, rustig rustig.

Anyway. Dit weekend vierden we Tobaski, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet precies meer weet waarom het gevierd wordt maar altijd leuk om te feesten :) Wij vierden Tobaski in Kaur, waar Syrfo geboren is en nog veel familie heeft wonen in de familie-compound. We vertrokken donderdag ochtend en na een lange, warme reis kwamen we 's middags rond een uur of 3 aan. Kaur ligt in het binnenland van Gambia, dus we moesten in Banjul de rivier oversteken en daarna een heel eind rijden. Over opzich nog redelijk begaanbare wegen, gelukkig. De familiecompound ligt dus in het dorp Kaur, dat bestaat uit twee delen en zij wonen in het oude gedeelte (niet dat het nieuwe gedeelte veel nieuwer is, maar goed). Ik zou graag foto's laten zien maar dat is met deze internetverbinding echt onmogelijk.

Ik heb kennis gemaakt met de meeste familieleden van Surfo die in Kaur wonen, en nog een heleboel vrienden, die niet allemaal Engels kunnen dus dat was erg interessant. Zaterdag werd Tobaski gevierd, wat begon met een ceremonie op de praying-ground waarbij we traditioneel gekleed moesten (zo jammer dat ik geen foto's kan laten zien! Je zou bijna denken dat ik bekeerd was) en na het bidden werd een schaap geslacht. Tenminste, dat zou moeten. Hehe, het schaap was onder het bidden gevlucht dus iedereen moest wachten tot dat beest weer terug gevonden was, hehe.

Daarna terug naar de familie-compound waar onze schapen (twee) geslacht werden. Ook jammer dat ik geen foto's kan laten zien, muaha. Tiny had me al verteld, als je de lever krijgt, is dat een grote eer want dat is het allerlekkerste van het schaap. En ja hoor, nog geen uur na het slachten van de schapen kregen we een bakje met gebakken lever op tafel. Wat trouwens best lekker was, maar wel een raar idee.
Daarna zijn we op bezoek geweest bij een andere compound, Tiny en ik, van goede vrienden van hun, Mariama en Osman. Mariama heeft een aantal dagen heerlijk voor ons gekookt :) Goed, wij zitten bij Mariama binnen, komt haar man eraan met een plastic zakje met een schapenpoot, waarmee hij druk begint te zwaaien en naar mij te wijzen. Hij spreekt geen Engels, dus Mariama vertaalde voor ons dat die schapenpoot voor mij is. Hehe. Heel erg lief natuurlijk :) Ook dat is een grote eer, al helemaal als toubob.

Over toubob gesproken. Ik kan het woord niet meer horen. De mensen in Kaur zijn niet gewend aan blanke mensen, en de kinderen al helemaal niet. Dus elke keer als ik buiten het huis was, werd ik bijna besprongen door toubob-roepende kinderen. Tiny en ik konden niet rustig buiten zitten zonder hordes kinderen om ons heen. Zelfs als ik binnen zat, gingen ze bij de ramen staan en toubob schreeuwen. Pff...

Ohja, wat ik nog niet heb verteld over Kaur! Er was geen stromend water en maar beperkt elekticiteit. Nou hadden we wel licht als het nodig was, want 's avonds hadden we tot ongeveer 1 uur elekticiteit, maar goed, dus geen stromend water. En geloof me, dat is best lastig! Want je kan niet even snel je handen wassen, laat staat douchen of de wc doorspoelen (gelukkig hadden we een wc, veel mensen hebben gewoon een gat in de grond!). Dus 'douchen' ging met een washandje en emmertjes water en de wc... tja, die werd eens in de zoveel tijd met een grote emmer water doorgespoeld. Ik ben blij dat ik weer gewoon kan douchen hier in Kotu.

Maandag zijn we weer terug gegaan en eigenlijk heb ik de afgelopen dagen niet heel veel gedaan, oh jawel, ik heb m'n eigen was gedaan. Met de hand en koud water! Want de maid is al een paar dagen niet komen opdagen en tja, ik wil wel schone kleren :) en het is behoorlijk schoon!

Goed, aangezien internet dus zo ontzettend sloom is kan ik waarschijnlijk niet veel meer mailen, dus sorry mensen als jullie geen persoonlijke reactie krijgen op je mail/krabbel/reactie o.i.d. Ik vind het sowieso heel erg leuk om reacties te lezen :) Ik zal misschien wel weer wat smsjes sturen, 3 dalasi voor een smsje naar NL, dat is nog geen 10 cent. Hmm, kon slechter.

Volgende week denk ik dat ik weer op internet ga, hopelijk is het dan wat sneller! Misschien is tegen die tijd het internet thuis gemaakt, dan kan ik weer persoonlijk reageren, tot die tijd moeten jullie het maar met m'n blog doen.

Veel liefs uit het warme Gambia!


  • 02 December 2009 - 14:51

    Durk:

    Schaap was gevlucht? :P bwahaha geweldig!

    En je weet wat wat je gaat horen als je terugkomt? ;)

    "Toubob! Toubob!"

    Je schrijft erg leuk ;) gebookmarked en ik zie uit naar je volgende post!

  • 02 December 2009 - 16:05

    Alexandra Snouck H.:

    wat een wilde dingen hahaa:P een lever eten van schaap:P ben benieuwd hoe het is:P

    Veel plezier nog:D

  • 02 December 2009 - 19:58

    Jvdwoudeleen:

    Hi Kyra. wat ben je daar in een geheel andere omgeving, goed dat je dat ook eens bekijkt. maar ik hoor wel dat de mensen lief voor je zijn, dat is het belangrijkst. doeiiii, Liefs, Oma

  • 02 December 2009 - 21:19

    Sij:

    Oooh, wereldwijs word je Kyra ! Ikzelf heb mijn eerste 11 jaar zonder electriciteit doorgebracht (zelfs mijn ouders konden dat niet navertellen). In de buurt van Dokkum !!! Wat goed dat je nu weet hoe het is zonder stromend water te leven - ook al heb je er maar een paar dagen last van gehad. Ik weet het zeker: je moet voorlichting komen geven op het Dockinga, mét foto's !! hartelijke groet !

  • 02 December 2009 - 21:31

    Anneke:

    Hi Kyra,

    Leuk om je te lezen!

    Ik wens je nog heel veel plezier en ervaringen om nooit te vergeten!

    Dag!
    Anneke

  • 02 December 2009 - 23:26

    DeMiep:

    Kyrtje! Wat een leuk verhaal. Lukt het je wat om je boekje bij te houden? Ik heb nog niet in ons boekje geschreven. Maar ik ga je niet teleurstellen, het komt wel goed schatje. :)

    Keep me posted met je leuk smsjes!

    Kussssss

  • 03 December 2009 - 15:34

    Jeweetzelluf:

    heel cool kyr
    jammer van dat schaap-.-''
    maar wel een eer(A)
    op een of andere manier:)

    heel veel plezier pop en ik hoor van je(L)

    xx je grote kleine broer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kotu

Vrijwilligerswerk in Gambia

Recente Reisverslagen:

24 April 2010

Home sweet home

22 April 2010

De laatste dag

15 April 2010

Happy birthday to me

07 April 2010

Pasen in de rimboe

29 Maart 2010

Aftellen
Kyra

Actief sinds 05 Sept. 2009
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 74422

Voorgaande reizen:

12 December 2016 - 19 Maart 2017

Zuid-Afrika

12 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Trans-Mongolië Tour

01 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Spaans cursus in Santander

16 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

ISU Fulda

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Change a life in Vietnam

25 April 2010 - 10 Mei 2010

Vakantie op Curacao

20 November 2009 - 23 April 2010

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: